A Saint of Murder: between Transformation and Reproduction in Todas esas muertes, by Carlos Droguett
Santo del asesinato: entre la transformación y la reproducción en Todas esas muertes (1971) de Carlos Droguett
Author
Guerra Soriano, Yanina Flavia
Abstract
This article discusses the novel Todas esas muertes (1971), by Carlos Droguett, addressing its representation of the problem of individual revolutionary action as a fantasy, focusing on the character Emilio Dubois. We state that the criminal character is constructed on the basis of a structuring fantasy that stages subversion, while reproducing, at the same time, key aspects of the dominant ideology, such as the bourgeois-patriarchal scheme which Dubois replicates in his relation to others, deemed inferior. The main goal of this essay is to interpret the fantasy in which is constructed the image of the killer as a social avenger, a saint of murder, understood as a mechanism of symbolization, that veils the presence of dominant ideology in the actions of the very same character. Este artículo se aproxima a la novela Todas esas muertes (1971) de Carlos Droguett, desde el problema de la fantasía revolucionaria individual a partir del análisis del personaje Emilio Dubois. El personaje criminal se construye sobre una fantasía estructurante que escenifica subversión, pero que al mismo tiempo reproduce ciertos parámetros de la ideología dominante como las estructuras burguesas-patriarcales que Dubois replica con quienes considera sujetos inferiores. El objetivo principal es comprender la construcción del asesino justiciero como santo del asesinato, según la descripción de la fantasía como mecanismo de simbolización que vela la presencia de la ideología dominante en las acciones del propio personaje.