• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Andrés Bello
  • Revista de Humanidades
  • View Item

Critical Considerations on the Equating of Understanding with know-how in some Pragmatist Interpretations of heideggerian Thought

Consideraciones críticas a la equiparación entre comprensión y know-how en algunas interpretaciones pragmatistas del pensamiento de Heidegger

Author
Abalo, Francisco

Full text
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/602
10.53382/issn.2452-445X.602
Abstract
This paper discusses how the Heideggerian concept of understanding (Verstehen) is typically equated with the notion of know-how, particularly in pragmatist interpretations of Heidegger’s work. The relevance of G. Ryle’s thought in the development of the philosophical notion of know-how is well known. The first part of this article shows that, in despite of some general similarities, the Heideggerian notion of understanding and Ryle’s notion of know-how differ in fundamental aspects. The second part discusses some of the relevant appraisals of Brandom’s interpretation of the Heideggerian Verstehen. The third part considers and discusses Okrent’s pragmatist interpretation of Heidegger’s notion. Finally, the article shows that this reading has a limited scope as the modal distinction between authentic and unauthentic understanding becomes irrelevant.
 
El siguiente artículo considerará con atención la equiparación usual entre las nociones de comprensión (Verstehen) y know-how que se ha hecho célebre en la lectura de corte pragmatista de la obra de Heidegger. Es sabido también el importante rol que juega el pensamiento de Ryle en el desarrollo filosófico de este último concepto. En la primera parte intentaré mostrar que, a pesar de cierta afinidad general, la concepción heideggeriana de comprensión y la reyliana de know-how difieren en asuntos de fondo. En la segunda parte discutiré algunos de los aspectos de la reconstrucción brandomiana. En tercer lugar, consideraré algunos de los puntos principales de la interpretación que Okrent hace de la concepción heideggeriana de la comprensión. Finalmente, intentaré mostrar por qué la interpretación pragmatista, tiene en este respecto un alcance limitado pues vuelve irrelevante la distinción entre comprensión propia e impropia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB