Theoretical basis of the methodological proposal of Norman Fairclough and Isabela Fairclough
Fundamentación teórica de la propuesta metodológica de Norman Fairclough e Isabela Fairclough
Author
Cuenú-Cabezas, Jairo
Abstract
This article is the first part of an academic work that studies the theoretical-conceptual foundations of the methodological proposal of Norman Fairclough and Isabela Fairclough, especially the relationship between the concept of context and deliberation with those who support that the political discourse of a given political actor must belong to an institutionalized context. Thesis that they defend from the concept of political nature from Aristotle, conceived to arrive cooperatively and through the action of deliberation to matters of common interest. While the nature of Aristotle's politics is based on human action and deliberation, it is also clear in its policy that slaves do not deliberate. It is intended to show the way Norman Fairclough and Isabela Fairclough deal with Aristotelian exclusion to contribute to the theoretical-conceptual development of critical discourse analysis. El artículo es la primera parte de un trabajo académico que estudia los fundamentos teórico-conceptuales de la propuesta metodológica de Norman Fairclough e Isabela Fairclough, especialmente la relación entre el concepto de contexto y deliberación con los que sustentan que el discurso político de un determinado actor político para ser político debe pertenecer a un contexto institucionalizado. Tesis que defienden desde la naturaleza política de Aristóteles concebida como un medio para llegar cooperativamente y a través de la acción de la deliberación a asuntos de interés común. Si bien la naturaleza de la política en Aristóteles tiene como esencia la acción humana y la deliberación, también es claro en su política que los esclavos no deliberan. Se pretende mostrar la manera como Norman Fairclough e Isabela Fairclough lidian con la exclusión aristotélica para contribuir al desarrollo teórico-conceptual del análisis crítico del discurso.