Critical issues about the method in educational research
Asuntos críticos acerca del método en investigación educativa
dc.creator | Jaramillo-Echeverri, Luis Guillermo | |
dc.creator | Aguirre-García, Juan Carlos | |
dc.date | 2021-09-24 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-05T18:05:01Z | |
dc.date.available | 2022-12-05T18:05:01Z | |
dc.identifier | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/218360 | |
dc.description | This article deals with method and its relation to educational research. The objective is to analyze the relevance of method in human and social sciences, especially in education. To this end, we divide this article into three sections: 1. Is there a method? 2. Is there one or more methods? 3. The discussion on method in educational research. To the first question, we answer that there is a method. We answer the second question by pointing out the need to adopt methodological pluralism. The third section argues that discussions on the method of educational research involve ontological, epistemological, and ethical dimensions that have become critical, and a review is made of each of them. In the concluding section, we suggest some ways to disentangle these critical issues in educational research. | en-US |
dc.description | Este artículo trata del método y su relación con la investigación educativa. El objetivo es analizar la relevancia del método en ciencias humanas y sociales, en especial, en educación. Para ello, dividimos este artículo en tres secciones: 1. ¿Hay método? 2. ¿Hay uno o varios métodos? 3. La discusión sobre el método en la investigación educativa. A la primera pregunta, respondemos que hay método. Respondemos a la segunda señalando la necesidad de adoptar un pluralismo metodológico. La tercera sección defiende que las discusiones sobre el método de investigación educativa implican dimensiones ontológicas, epistemológicas y éticas que se han tornado críticas, y se hace una revisión de cada una de ellas. En el apartado conclusivo, sugerimos algunas vías para desanudar esos asuntos críticos en la investigación educativa. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/xml | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950/68344 | |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950/68442 | |
dc.source | Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 71 (2021): Septiembre; 150-163 | es-ES |
dc.source | 0717-554X | |
dc.source | 0717-554X | |
dc.subject | educational research | en-US |
dc.subject | method | en-US |
dc.subject | methodological pluralism | en-US |
dc.subject | investigación educativa | es-ES |
dc.subject | método | es-ES |
dc.subject | pluralismo metodológico | es-ES |
dc.title | Critical issues about the method in educational research | en-US |
dc.title | Asuntos críticos acerca del método en investigación educativa | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Cinta de Moebio
[0-9]{4}