Show simple item record

Asuntos críticos acerca del método en investigación educativa

dc.creatorJaramillo-Echeverri, Luis Guillermo
dc.creatorAguirre-García, Juan Carlos
dc.date2021-09-24
dc.date.accessioned2022-12-05T18:05:01Z
dc.date.available2022-12-05T18:05:01Z
dc.identifierhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/218360
dc.descriptionThis article deals with method and its relation to educational research. The objective is to analyze the relevance of method in human and social sciences, especially in education. To this end, we divide this article into three sections: 1. Is there a method? 2. Is there one or more methods? 3. The discussion on method in educational research. To the first question, we answer that there is a method. We answer the second question by pointing out the need to adopt methodological pluralism. The third section argues that discussions on the method of educational research involve ontological, epistemological, and ethical dimensions that have become critical, and a review is made of each of them. In the concluding section, we suggest some ways to disentangle these critical issues in educational research.en-US
dc.descriptionEste artículo trata del método y su relación con la investigación educativa. El objetivo es analizar la relevancia del método en ciencias humanas y sociales, en especial, en educación. Para ello, dividimos este artículo en tres secciones: 1. ¿Hay método? 2. ¿Hay uno o varios métodos? 3. La discusión sobre el método en la investigación educativa. A la primera pregunta, respondemos que hay método. Respondemos a la segunda señalando la necesidad de adoptar un pluralismo metodológico. La tercera sección defiende que las discusiones sobre el método de investigación educativa implican dimensiones ontológicas, epistemológicas y éticas que se han tornado críticas, y se hace una revisión de cada una de ellas. En el apartado conclusivo, sugerimos algunas vías para desanudar esos asuntos críticos en la investigación educativa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950/68344
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/64950/68442
dc.sourceCinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 71 (2021): Septiembre; 150-163es-ES
dc.source0717-554X
dc.source0717-554X
dc.subjecteducational researchen-US
dc.subjectmethoden-US
dc.subjectmethodological pluralismen-US
dc.subjectinvestigación educativaes-ES
dc.subjectmétodoes-ES
dc.subjectpluralismo metodológicoes-ES
dc.titleCritical issues about the method in educational researchen-US
dc.titleAsuntos críticos acerca del método en investigación educativaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record