Occupational Therapy and Transition to Adult Life: Contributions from the design, implementation and projections of the TVA Project, supporting young people with intellectual disabilities who are about to graduate from a special school in Puerto Varas
Terapia Ocupacional y Transición a la Vida Adulta: Aportes desde el diseño, implementación y proyecciones del Proyecto TVA, apoyando a jóvenes con discapacidad intelectuaI próximos a egresar de escuela especial de Puerto Varas
Author
Caro-Vines, Pamela
Vásquez Barrientos, Javiera
Full text
https://www.revistacontextoucen.cl/index.php/contexto/article/view/810.5281/zenodo.4509378
Abstract
The present article describes the experience of the pilot implementation of the “Proyecto Transición a la Vida Adulta” (Transition to Adulthood Project), from here on TVA, of young people with intellectual disabilities (ID) who are about to graduate from special education. The project was conducted in 2018 in Puerto Varas, Chile.
The systematization is based on the record made by the TVA Team during the implementation of the pilot stage. The purpose is developing evidence and providing accessible and comprehensible contents for those who are interested in knowing this experience, to deepen in the work approaches that support the TVA Project, as well as to promote OT practice in these educational contexts.
The TVA Project allows eight people with intellectual disabilities the achievement of self‑determination, autonomy and independence, and social participation (TA core areas), plus the exploration of activities of their interest; the families identify necessary resources that they gradually incorporate into their daily life, thus understanding the perspective of the participants.
Even though the improvements are subtle, they show that the TVA strategy is useful and necessary. The project then became the TVA Program for young students and adults who have graduated from special schools. This program is supported by the financing award of the SENADIS (National Service of Disability) as part of the TVI program (Transit to independent life) for the implementation in 2019 and possible continuity in 2020 and 2021.
The TVA Team makes this material available, with the conviction of having been part of an innovative, relevant, challenging and, above all, necessary process to contribute towards improving the quality of life and social inclusion of people with intellectual disabilities, their families, caregivers and/or significant members. Este artículo describe la experiencia de la etapa piloto del “Proyecto Transición a la Vida Adulta” (en adelante TVA), de jóvenes con discapacidad intelectual (DI) próximos a egresar de la escuela especial (EE), en Puerto Varas el año 2018.
La sistematización se elabora en base al registro y análisis realizado por el Equipo TVA durante la implementación, con el firme propósito de generar evidencia y compartir contenidos accesibles y comprensibles para quienes estén interesadas/dos en conocer el proceso, profundizar en los enfoques que sustentan el Proyecto TVA y promover praxis de TO en contextos educativos.
El proyecto TVA contribuye a que ocho jóvenes con discapacidad intelectual avancen en autodeterminación, autonomía e independencia, y participación social (ejes centrales TVA), exploran actividades de interés; las familias identifican apoyos requeridos que incorporan paulatinamente en el quehacer cotidiano, comprendiendo a los participantes desde el ciclo vital en el que se encuentran.
Si bien los avances son sutiles, demuestra que la estrategia TVA es útil y necesaria, transformándose en Programa TVA para jóvenes estudiantes y adultos/as egresados/as de educación especial, respaldado el 2019 a través de financiamiento del Servicio Nacional de la Discapacidad (SENADIS) en la línea TVI (Tránsito a la Vida Independiente), con continuidad 2020-2021.
El Equipo TVA deja este material a disposición, con la convicción de haber sido parte de un proceso innovador, pertinente, desafiante y, sobre todo, necesario para contribuir a mejorar la calidad de vida e inclusión social de las personas con discapacidad intelectual, sus familias, cuidadores y/o personas significativas.