Program for people with Post COVID-19 Syndrome. Systematization of experience in training Occupational Therapists.
Programa de Atención para personas con Síndrome Post COVID-19: Sistematización de experiencia en la formación en Terapeutas Ocupacionales
Author
Rodriguez La Pietra, Viviana
Guzmán Hernández, Macarena Andrea
Miranda Gómez, Tamara Alejandra
Full text
https://www.revistacontextoucen.cl/index.php/contexto/article/view/2710.54761/contexto.num8.27
Abstract
To deal with the health situation generated by the COVID-19 Pandemic, deep and short-term changes had to be implemented at the intersectoral level. The field of health has been in strong demand, having to reorganize its operating system, prioritize the functions of human resources and implement remote care systems, among other actions, in order to meet the needs of the people. The physical rehabilitation processes developed by Occupational Therapists have not been without changes and new challenges, for the intervention processes and for the training and development of the profession. Based on this, the initiative arises, from the School of Psychology and Occupational Therapy of the Central University of Chile, to carry out an interdisciplinary clinical care strategy and from their respective clinical/teaching care centers. This strategy responds to a pilot program lasting 10 weeks, aimed at people with Post COVID-19/post ICU syndrome, implementing remote disciplinary, interdisciplinary, individual and group care, whose systematization is expected to be an input for the generation of applied knowledge. and theoretical, for the clinical care and training process of new Occupational Therapists. Para hacer frente a la situación sanitaria generada por la Pandemia de COVID -19 se debieron implementar cambios profundos y a corto plazo a nivel intersectorial. El ámbito de la salud se ha visto fuertemente demandado, debiendo reorganizar su sistema de funcionamiento, priorizar las funciones del recurso humano e implementar sistemas de atención remota, entre otras acciones, para así satisfacer las necesidades de la población. Los procesos de rehabilitación física desarrollados por Terapeutas Ocupacionales, no han estado exentos de cambios y nuevos desafíos, tanto para los procesos de intervención, como para la formación y desarrollo de la profesión. En base a esto, surge la iniciativa, desde la Escuela de Psicología y Terapia Ocupacional de la Universidad Central de Chile, de efectuar una estrategia de atención clínica de carácter interdisciplinario y desde sus respectivos centros clínico/docentes de atención. Dicha estrategia responde a un programa piloto comprendido en 10 semanas de duración, dirigido a personas con síndrome Post COVID-19/post UCI, implementando atenciones remotas disciplinares, interdisciplinares, individuales y grupales, cuya sistematización espera ser un insumo para la generación de conocimiento aplicado y teórico para la atención clínica y proceso formativo de nuevos Terapeutas Ocupacionales.