Populist foreign policy: Identification of variables in the government of Cristina Fernández de Kirchner (2007-2015).
Hacia un análisis populista de la política exterior de Cristina Fernández de Kirchner
Author
Pereyra Doval, Gisela
Colalongo, Rodolfo
Full text
https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/6828110.5354/0719-5338.2022.68281
Abstract
Throughout the paper we sought to demonstrate the relationship between populism and foreign policy by analyzing a particular case, the foreign relations of the two administrations of Cristina Fernández de Kirchner (2007-2015). To this end, we worked with some precise variables identified by Destradi and Plagemann (2019) that make it possible to characterize a foreign policy as populist. According to the authors, populists tend to propose more conflictive bilateral relations, try to weaken global governance and its institutions, and centralize and personalize their foreign policy making. In addition, another characteristic of populism was identified as a predisposition to establish new international partnerships to the detriment of traditional ones. In this sense, each of them, to a greater or lesser extent, served to explain CFK's foreign policy, allowing understanding her international behavior, as well as the validity of the variables proposed by the authors. A lo largo del trabajo se buscó evidenciar la relación entre populismo y política exterior analizando un caso en particular, las relaciones exteriores de las dos administraciones de Cristina Fernández de Kirchner (2007-2015). Para ello, se trabajó con unas variables precisas identificadas por Destradi y Plagemann (2019) que permiten caracterizar una política exterior como populista. Según los autores, los gobiernos populistas tienden a plantear relaciones bilaterales más conflictivas, intentan debilitar la gobernanza global y sus instituciones, y a centralizar y personalizar la elaboración de sus políticas exteriores. Además, se identificó otra característica como propia de los populismos: y es la predisposición a establecer nuevas asociaciones internacionales en detrimento a las tradicionales. En este sentido, cada una de ellas, en menor o mayor medida, sirvieron para explicar la política exterior de CFK, permitiendo entender su comportamiento internacional, como así también, la validez de las variables planteadas por autores.