The archaeological dimension of phenomenology
La dimensión arqueológica de la fenomenología
Author
Ralón de Walton, Graciela
Abstract
The energetic metaphors of psychoanalytic theory protect us, according to M. Merleau-Ponty, against all kinds of idealizations because they appear in "the threshold of one of the most valuable intuitions of Freudianism: that of our archaeology" (M. Merleau-Ponty 2000, p. 282). This statement, shared by P. Ricoeur in his philosophical interpretation of S. Freud's work, has motivated the present inquiry into the archaeological dimension of phenomenology. Insofar as it goes back to its own subsoil, phenomenology discovers that the problems of bodiliness, temporality, and intersubjectivity become disrupted by an "oneiric Being" that is not placed in front of consciousness but rather is the latent or hidden dimension that envelops it. The article attempts to show how "archaism", "archaeology", "wild Being", and "barbarous principle" are expressions belonging to a family of notions that renders possible the manifestation of a "savage" region, on the basis of which it is necessary to understand an appeal to a truth that has to be brought about. Las metáforas energéticas de la teoría psicoanalítica preservan, según interpreta Merleau-Ponty, contra cualquier clase de idealización. Porque se encuentran en "el umbral de una intuición que es una de las más preciosas del freudismo: la de nuestra arqueología" (Maurice Merleau Ponty 2000, p. 282). Esta afirmación, compartida por Paul Ricoeur, en su interpretación filosófica de la obra de Freud, nos ha incitado a indagar no solo en la dimensión arqueológica de la fenomenología. En la medida en que la fenomenología desciende en su propio subsuelo, descubre que la problemática del cuerpo, del tiempo o de la intersubjetividad queda desconcertada por un "ser onírico" que no se encuentra delante de la conciencia sino que la envuelve como su dimensión oculta o latente. Arcaísmo, arqueología, ser bruto, principio bárbaro se presentan como expresiones emparentadas, a través de las cuales se pone de manifiesto la existencia de una región "salvaje" desde la cual es necesario comprender el llamado de una verdad a hacer.