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Modernity and identity in Charles Taylor

Modernidad e identidad en Charles Taylor

Author
Ruiz Schneider, Carlos

Full text
https://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/30134
Abstract
This essay introduces the relationships between the conceptions of identity and modernity in the Canadian philosopher Charles Taylor. In the work of Charles Taylor, the concept of identity is a useful tool in order to see clearly the moral topology of the self in the context of a new vision of the entire moral domain. In his search of this moral sources of the self, Taylor centers his analysis in the modern epoch. He underlines in this period the role of the interior personality, the preeminence of the ordinary life of the family and the economy and the emergence of nature and expression, the expressivist turn. In his essays of the end of the decade of 1980 and of the decade of the 1990, Taylor assigns great importance to the expressivist ideal of authenticity and explores its relations with the idea of recognition. It is in the modern language of authenticity and recognition that we can righty interpret the reemergency of nationalism and religion as a sign of cultural identity. Other practical consequences of the works of Taylor are in the field of multiculturalism, political philosophy and the philosophy of language. At the end of the text some criticism are mentioned, particularly the criticism of José María González who centers in the absence of the baroque culture in Taylor.
 
Este ensayo es una investigación sobre las relaciones entre las concepciones de modernidad e identidad en la obra del filósofo canadiense Charles Taylor. En los escritos recientes de Taylor, el concepto de identidad es una herramienta útil para percibir claramente la concepción del yo, en el contexto de una nueva visión del espacio moral. En su búsqueda de las fuentes morales del yo, Taylor centra su análisis en la modernidad. Subraya en este período el rol de la interioridad, la preeminencia de la vida ordinaria de la familia y la economía y la emergencia de la naturaleza y la expresión, el giro expresivista. En sus ensayos de fines de la década de 1980 y en los 1990, Taylor le asigna gran significación al ideal expresivista de la autenticidad y explora sus relaciones con la idea de reconocimiento. Es en este lenguaje moderno de la autenticidad y el reconocimiento que podemos expresar mejor el renacimiento del nacionalismo y la religión como un símbolo de la identidad cultural. Otras consecuencias prácticas de estas distinciones y conceptos de Taylor pueden encontrarse en el multiculturalismo, la filosofía política y la filosofía del lenguaje. Al final del texto se exploran muy sintéticamente alguna críticas a las concepciones de la autenticidad de Taylor. En particular, me parece muy interesante la crítica del filósofo español José María González que se centra en la ausencia del barroco en el filósofo canadiense, y en la idea barroca de una identidad múltiple.
 
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