Communicative Practices in the University Institutional Self-Assessment Processes
Prácticas Comunicativas en los Procesos de Autoevaluación Institucional Universitaria
Author
Foio, María del Socorro
Abstract
Communication in organizations is the space of social practices and, at the same time, a process of social construction of their structures as a collective reality. This essay is about the self-assessment of university institutions, focused on the communication component of evaluative activities. Concepts are incorporated on the relationship between the university’s communicative practices and self-assessment processes, which provide the framing to identify, describe and reflect on the communication strategies that operate in the internal evaluation. Self-evaluative processes are analyzed at nine universities in southeastern Latin America (located in Argentina, Paraguay and Uruguay). It examines the communication practices inherent in these cases and their limiting conditions. The results obtained indicate the need for strategic communication. This makes it possible to propose recommendations to strengthen communicative practices in university self-assessment. La comunicación en las organizaciones constituye el espacio de las prácticas sociales y, a la vez, un proceso de construcción social de sus estructuras en tanto realidad compartida. En este escrito se considera la autoevaluación de las instituciones universitarias, centrando su enfoque en el componente comunicacional de las actividades evaluativas. Se apela a desarrollos conceptuales que dan cuenta de la vinculación de las prácticas comunicativas con los procesos de autoevaluación de la universidad y proporcionan el encuadre para identificar, describir y reflexionar sobre las estrategias comunicacionales que operan en la evaluación interna. Se analizan procesos autoevaluativos en nueve universidades de la región sudeste de América Latina (localizadas en Argentina, Paraguay y Uruguay), examinando las prácticas comunicativas que tienen lugar en las experiencias consideradas y sus condiciones limitantes. Los resultados obtenidos señalan la necesidad de una comunicación estratégica, llevando a plantear recomendaciones para fortalecer aquellas prácticas.