Biopolitics and Collective Health: Some considerations to research the Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Biopolítica y Salud Colectiva: Algunas consideraciones para investigar el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad
Author
Bello Sánchez, Omar
Abstract
The present essay presents some notions or ideas and distinctive features comimg from Biopólitics and Collective Health’s contributions to the Discursive Practises Field related to the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (AHDH), with the purpose of exploring an analysis about the knowledge or literature and the practises which transform this Psychiatric Entity into a Mental Health Problem in Children. For that purpose, a documentary investigation was carried out with a bibliographic review design was carried out due to the phenomenon at stake, identifying four stages in its development: 1) The AHDH as a multidimensional problem; 2) Biopolitics and Collective Health as Theoretical-Analytical Matrix, 3) Chilhood as a “Knowing is power” field and 4) Speeches as an Essencial Bases. To conclude, the fact that it is an approximation to preliminary contents, it is encouraged to investigate and expand the present proposal in order to generate innovating analysis lines and new researches. El presente ensayo introduce algunas nociones y particularidades provenientes desde los aportes de la biopolítica y la salud colectiva al campo de las prácticas discursivas relacionadas con el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH), con el objetivo de explorar un análisis sobre los saberes y las prácticas que constituyen a esta entidad psiquiátrica como problemática de salud mental en la infancia. Para ello, se realizó una investigación documental con un diseño de revisión bibliográfica relacionada con el fenómeno en cuestión, identificando cuatro momentos en su desarrollo: 1) El TDAH como problema multidimensional; 2) Biopolítica y Salud Colectiva como matrices teórico-analíticas; 3) La infancia como campo de saber-poder y 4) Los discursos como unidades fundamentales. Finalmente, al tratarse de una aproximación a contenidos preliminares, se insta a profundizar y ampliar las siguientes proposiciones, con tal de generar nuevas líneas de análisis e investigación.