Working conditions, perceptions and journalistic practices in the north of Patagonia, Argentina
Condiciones de trabajo, percepciones y prácticas periodísticas en el norte de la Patagonia argentina
Author
Schleifer, Pablo
Kejner, Julia
Bergero, Fabián
Gonzalez, Omar
Abstract
News can be understood as a journalistic product, as an object constructed as a result of the concrete work of those who work for journalism, in certain social conditions of production.The aim of this article is to analyze the relational working conditions and the perceptions of the journalists from Río Negro and Neuquén about these conditions. The analysis consists of a study of the productive practices at scale, as a way of understanding journalistic production in peripheral spaces. To that end, we have constructed, from the Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales (Fadecs, UNCo), a survey of 64 journalists, from 15 localities of different demographic density and media structure. The main conclusion: in these journalistic spaces, in which physical and social distance is too close and the journalistic market is small, journalists play a central role in the construction of the local “reality” Las noticias pueden comprenderse como un producto periodístico, como un objeto construido como resultado del trabajo concreto de quienes trabajan del periodismo, en determinadas condiciones sociales de producción. El objetivo de este artículo, elaborado con los datos que hemos construido desde el Observatorio de Comunicación y Temáticas Sociales (Fadecs., UNCo) a través de una encuesta a 64 periodistas de 15 localidades de distinta densidad demográfica y estructura mediática, es analizar relacionalmente las condiciones laborales y las percepciones de los y las periodistas de Río Negro y Neuquén sobre esas condiciones en función de interpretar las prácticas productivas en escala, como una forma de comprender la producción periodística en espacios periféricos. La principal conclusión: en estos espacios periodísticos, en los cuales la cercanía física y social es próxima y el mercado periodístico es reducido y atomizado, los y las periodistas juegan un papel central en la construcción de la “realidad” local.