The link between Contemporary Art Museums– visitors: MAC-Parque Forestal and MAC-Quinta Normal, Santiago de Chile
Vínculo museos de arte contemporáneo–visitantes: MAC-Parque Forestal y MAC-Quinta Normal, Santiago de Chile
Author
Gallardo Frías, Laura
Figueroa Garavagno, Consuelo
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/6616410.5354/0717-5051.2022.66164
Abstract
Museums are urban shelters, meeting places, and reflection centers. They are not only engines of urban transformation but also places of integration and generation of identities constructed from a relational sense and historical significance. However, it must be kept in mind that museums only become a place if there is a relationship, a link of meaning and significance with their visitors. It must be considered that the percentage of the population in Chile that attends museums is meager. This situation is further aggravated in contemporary art museums by the very definition of this art that questions and puts strain on visitors. Thus, the objective is to analyze the connectivity, legibility, and accessibility to establish the relationship in the public space of the two locations of the Museum of Contemporary Art, in Parque Forestal and Quinta Normal. These factors will be reviewed from four dimensions historical, urban, architectural, and sociocultural, which intersect and make it possible to study the approach of the visitor and the city with the museums. As a result, relevant characteristics are obtained from the analyzed factors. They are feasible to consider when analyzing, projecting, remodeling, or enhancing architectural works that shelter contemporary art in its link with visitors and public space. Los museos pueden concebirse como refugios urbanos, centros de encuentro y reflexión, lo que los convierte no solo en motores de transformación urbana, sino también en lugares de integración y generación de identidades construidas desde un sentido relacional y significación histórica. Sin embargo, los museos se configuran en lugar, sí y solo sí existe una relación, un vínculo de sentido y significación con sus visitantes. Hay que considerar que el porcentaje de población en Chile que asiste a los museos es muy bajo. Esta situación se agrava todavía más en los museos de arte contemporáneo por la propia definición de este arte que cuestiona y tensiona a los visitantes. Así, se propone como objetivo analizar los Museos de Arte Contemporáneo del Parque Forestal y Quinta Normal desde los factores de conectividad, legibilidad y accesibilidad, para privilegiar la relación que se establece con el espacio público. Estos factores se analizan a partir de cuatro dimensiones: histórica, urbana, arquitectónica y sociocultural, que se entrecruzan y posibilitan estudiar la aproximación entre los visitantes y la ciudad con los museos. Como resultado se obtienen características relevantes, entre las que destacan la conexión con vías principales, medios de transporte, espacios verdes y otros museos y centros culturales, así como una buena identificación y fácil acceso a partir de los factores estudiados, factibles de considerar a la hora de analizar, proyectar, remodelar o potenciar obras arquitectónicas que cobijan arte contemporáneo en su vínculo con los visitantes y el espacio público.