• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Tarapacá
  • Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología
  • View Item

PRELIMINAR VALIDATION OF THE EVALUATING PROTOCOL OF LANGUAGE (PEP-L)

VALIDACIÓN PRELIMINAR DEL PROTOCOLO DE EVALUACIÓN PRAGMÁTICA DEL LENGUAJE (PEP-L)

Author
Romero Romero, Juan Carlos

Higuera Cancino, Miguel

Cuadra Peralta, Alejandro

Correa Bacian, Ricardo

Del Real Pérez, Fernando

Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/12
Abstract
The present article has as its purpose to expose the obtained results, by means of a quantitative confirmatory study that sets its goal in the determination of the psychometric properties of the Language Pragmatic Evaluation Protocol (PEP-L in Spanish), based on the psycholinguistic job of Carol Prutting and Elizabeth Kirchner (Prutting and Kirchner, 1987) and other authors, and applied by J. C. Romero and M. Higuera in the context of academic training of language clinicians. As a result of this study we could obtain a factorial structure of seven dimensions which provides a structural model composed of: five first order factors, two second order factors, and two auxiliary scales. With this model the validity of the PEP-L construct, and its reliability level, could be shown.
 
El presente artículo tiene como propósito exponer los resultados obtenidos por medio de un estudio cuantitativo confirmatorio, cuyo objetivo principal fue determinar las propiedades psicométricas del Protocolo de Evaluación Pragmático del Lenguaje (PEP- L), prueba creada basándose en el trabajo de las psicolingüistas Carol Prutting y Elizabeth Kirchner (Prutting y Kirchner, 1987) y otros autores y aplicado por J.C. Romero y M. Higuera en el contexto de la preparación de clínicos del lenguaje. Como resultado de este estudio, se obtuvo una estructura factorial de siete dimensiones, el cual proporciona un modelo estructural compuesto por: cinco factores de primer orden, dos factores de segundo orden y dos escalas auxiliares. A partir de este modelo, se pudo dar cuenta de la validez de constructo del PEP-L y del nivel de confiabilidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB