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EL CONOCIMIENTO DEL OTRO.

dc.creatorLeal Riquelme, Rubén
dc.date2014-03-18
dc.date.accessioned2023-01-09T03:11:57Z
dc.date.available2023-01-09T03:11:57Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/21
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219500
dc.descriptionOne of the epistemological problems discussed till the middle of the XX century is the one related to the scientific status of social sciences; in this context, the validity of using natural science methods in the field of social sciences is discussed. Certainly, the current epistemological criterion has a positivistic character, in which objectivity and verification are the requirements of which no science can escape. Psychology is no exception.In our paper, we shall discuss about some distinctions related with the object of natural sciences in the field of positivism, and on the other hand, of phenomena social sciences deal with. We shall focus our reflections on one aspect that we think relevant when we come to the formation of researchers or social scientists, we mean the phenomenon of subjectivity and its qualitative approach. Thus, we shall deal with the problem of conscience in the processes of knowing the Other, assuming conscience as a distinctive human capacity.By means of conscience, which it is not topographic, that is similar to the Other’s conscience, subjects relate themselves, project and establish intersubjective relationships. This type of relationships formulated and developed in every day’s life, have unsuspected influence in the social relationships that the authors establish.To deal ith this problem, we shall assume qualitative and interpretative criteria by means of phenomenological approaches.en-US
dc.descriptionUno de los problemas epistemológicos discutidos hasta mediados del siglo XX se relaciona con el estatus científico de las ciencias sociales; en este contexto se discute acerca de la validez de usar los métodos de las ciencias naturales en el campo de las ciencias sociales. Claramente, el criterio epistemológico que prevalece en ese período tiene un carácter positivista, donde la objetividad y la verificabilidad eran exigencias de las que ninguna ciencia podía abstraerse. La psicología no estaba ajena a ello.En nuestra ponencia discutiremos acerca de algunas distinciones relacionadas con el objeto de estudio de las ciencias naturales en el campo del positivismo y de los fenómenos de los que se ocupan las ciencias sociales. Centraremos nuestras reflexiones sobre un aspecto que nos parece relevante a la hora de formar investigadores o cientistas sociales, nos referimos al fenómeno de la sub- jetividad y su abordaje cualitativo. En este sentido, nos ocuparemos del rol de la conciencia en los procesos de conocimiento del otro. Asumiendo a la conciencia como una capacidad distintiva de lo humano.Mediante la conciencia, que no es topográfica, que es similar a la conciencia del otro, los sujetos se relacionan, se proyectan y establecen relaciones intersubjetivas. Este tipo de relaciones, formuladas y desarrolladas en la vida cotidiana, tienen insospechados alcances en los comportamientos de los sujetos: es lo que interpretamos como las relaciones sociales que establecen los actores. Para abordar estos problemas, asumiremos criterios cualitativos e interpretativos mediante aproximaciones fenomenológicas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/21/136
dc.rightsDerechos de autor 2019 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 9 No 30 (2014)en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 9 Núm. 30 (2014)es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titlePSYCLOLOGICAL INCIDENCE OF IMAGINARYen-US
dc.titleEL CONOCIMIENTO DEL OTRO.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeTexten-US
dc.typeTextoes-ES


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