IDENTITY AND RESIGNIFICATION AT THE FESTIVITY OF THE VIRGEN DEL CARMEN DE LA TIRANA
IDENTIDAD Y RESIGNIFICACIÓN EN LA FIESTA DE LA VIRGEN DEL CARMEN DE LA TIRANA
Author
Hermosilla Vives, Patricio
Abstract
Every dialectic denies to affirm, sedimenting a nucleus of meaning in permanent qualitative projection. What scope could the construction of a church have on the ruins of an ancient indigenous ceremonial center? Any outline of response should, first of all, consider the strategic projection of such a site; Any time that intentionally based on an extrapolation of meanings, will go to pay tribute in the process of consolidation of the cultural project that comes. In effect, conversion strategy practiced on a continental scale, the cultural superposition carried out by the conquest invariably sought to influence the aboriginal imagination, rarefying the most sensitive and structuring of its orders: the cosmovisual. The reflection offered below attempts to thematize the scope of the symbolic resignification in the perspective of an identity revalidation with social projection. For this I have decided to take the feast of the Virgen del Carmen de La Tirana; Employer event assigned to the Marian cycle and whose realization takes place between the fourteenth and seventeenth of July of each year in the town of the same name in the Norte Grande de Chile. Characterized by a logic of transfer with seat in the Andean and peninsular cultures, it constitutes the ideal space for a task of such nature, since all the possible ontological ones of the symbolism andopampina are displayed in it. Toda dialéctica niega para afirmar, sedimentando un núcleo de sentido en permanente proyección cualitativa. ¿Qué alcances podría tener la construcción de una iglesia sobre las ruinas de un antiguo centro ceremonial indígena? Cualquier esbozo de respuesta debería, ante todo, considerar la proyección estratégica de un tal emplazamiento; toda vez que intencionado en función de una extrapolación de significados, irá a tributar en el proceso de consolidación del proyecto cultural que adviene. En efecto, estrategia de conversión practicada a escala continental, la superposición cultural llevada a cabo por la conquista buscó, invariablemente, incidir en el imaginario aborigen, enrareciendo el más sensible y estructurante de sus órdenes: el cosmovisual. La reflexión que se ofrece a continuación intenta tematizar los alcances de la resignificación simbólica en la perspectiva de una revalidación identitaria con proyección social. Para esto he decidido tomar la fiesta de la Virgen del Carmen de La Tirana; evento patronal adscrito al ciclo mariano y cuya realización tiene lugar entre los días catorce y diecisiete de julio de cada año en la localidad del mismo nombre en el Norte Grande de Chile. Caracterizado por una lógica de trasvase con asiento en las culturas andinas y peninsular, constituye el espacio ideal para un cometido de tal naturaleza, toda vez que en él se encuentran desplegados todos los posibles ontológicos de la simbología andopampina.