Show simple item record

LA GUERRA DEL NEOLIBERALISMO CONTRA LA EDUCACIÓN SUPERIOR Y EL ROL DE LOS INTELECTUALES PÚBLICOS

dc.creatorGiroux, Henry A.
dc.date2015-03-19
dc.date.accessioned2023-01-09T03:12:00Z
dc.date.available2023-01-09T03:12:00Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/44
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219523
dc.descriptionUnder the rein of neoliberalism, economic and political decisions are removed from social costs and the flight of critical thought and social responsibility is further undermined by both the suppression of dissent, an assault on higher education as a democratic public sphere, and an ongoing attempt to suppress the work of educators whose work strives to connect scholarship to important social issues and develop forms critical education whose aim is to translate private troubles into public concerns while promoting what Paulo Freire once education as the practice of freedom. This article examines the related questions of what kind of education is needed for students to be informed and active citizens in a world that increasingly ignores their needs, if not their future, and what role might educators play in this project as public intellectuals. The article argues that it is time for educators to develop a political language in which civic values and social responsibility—and the institutions, tactics, and long-term commitments that support them—become central to invigorating and fortifying a new era of civic engagement, a renewed sense of social agency, and an impassioned international social movement with the vision, organization, and set of strategies capable of challenging the neoliberal nightmare that now haunts the globe and empties out the meaning of politics and democracy.en-US
dc.descriptionBajo el reinado del neoliberalismo, las decisiones económicas y políticas no toman en cuenta los costos sociales y el pensamiento crítico y la responsabilidad social es todavía minada por la supresión de los disidentes, un asalto a la educación superior como una esfera democrática y pública, y un intento en progreso de suprimir el trabajo de los educadores cuya obra se esmera por conectar el conocimiento académico con importantes temas sociales y desarrolla formas de educación crítica cuyo objetivo es trasladar problemas privados en preocupaciones públicas mientras se promueve lo que Paulo Freire alguna vez en educación llamó la práctica de la libertad. Este artículo examina las cuestiones relacionadas con qué clase de educación se necesita para los estudiantes para ser ciudadanos informados y activos en un mundo que crecientemente ignora sus necesidades, o su futuro, y qué papel podrían tener los educadores en este proyecto como intelectuales públicos. El artículo argumenta que es tiempo para que los educadores desarrollen un lenguaje político en el cual los valores cívicos y la responsabilidad social –y las instituciones, tácticas, y propósitos a largo plazo para apoyarlos– lleguen a ser centrales para vigorizar y fortificar una nueva era de compromiso cívico, un sentido renovado de la acción social, y un apasionado movimiento social internacional con la visión, la organización y un conjunto de estrategias capaces de desafiar la pesadilla neoliberal que ahora asola el globo y vacía de significado la política y la democraciaes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/44/159
dc.rightsDerechos de autor 2019 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 10 No 34 (2015)en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 10 Núm. 34 (2015)es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleNEOLIBERALISM’S WAR AGAINST HIGHER EDUCATION AND THE ROLE OF PUBLIC INTELLECTUALSen-US
dc.titleLA GUERRA DEL NEOLIBERALISMO CONTRA LA EDUCACIÓN SUPERIOR Y EL ROL DE LOS INTELECTUALES PÚBLICOSes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetexten-US
dc.typetextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record