ASSOCIATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE: VITAL SATISFACTION WITH PROSOCIAL CONDUCT IN SCHOOL-TRAINED TEENAGERS OF THE XV REGION
ASOCIACIÓN DE INTELIGENCIA EMOCIONAL, SATISFACCIÓN VITAL CON CONDUCTA PROSOCIAL EN JÓVENES ESCOLARIZADOS DE LA XV REGIÓN
Author
Veloso, Constanza
Muñoz, Natalia
Palza, Aura-Lee
Roa, Constanza
Tapia, Cynthia
Lee, Sau-Lyn
Abstract
The general objective of this study was to analyze the relationship between emotional intelligence and vital satisfaction with regards to prosocial behavior in 15 to 18 years old students, belonging to state, municipal school and state- subsidized private school in the city of Arica. The sample consisted of 210 students to whom the following instruments were applied: BarOn Emotional Intelligence Inventory (I_CE), Life Satisfaction Scale and Prosocial Behavior Scale. In this research, two hypothesis were contrasted and as a result each one established the association between variables of emotional intelligence, vital satisfaction with pro-social behavior and both hypothesis previously mentioned were confirmed. Besides, a more detailed analysis was done taking into account the sub-component of the emotional intelligence scale by BarOn and the pro-social behavior in order to demonstrate which of these sub-components are related strongly with solidarity behavior among students. At the end the importance of research based on results is discussed. El objetivo general de este estudio fue analizar la relación entre inteligencia emocional y satisfacción vital con conducta prosocial en estudiantes de 15 a 18 años de edad, pertenecientes a establecimientos municipales, particulares subvencionados y particulares pagados de la ciudad de Arica. La muestra estuvo conformada por 210 estudiantes, a los cuales se les aplicaron los siguientes instrumentos: Inventario de Inteligencia emocional de BarOn (I-CE), Escala de Satisfacción Vital y Escala de Conducta Prosocial. Se contrastaron dos hipótesis que establecían la asociación entre las variables de inteligencia emocional, satisfacción vital con conducta prosocial, obteniéndose evidencia a favor de ambas. Además se realizó un análisis más detallado entre los subcompo- nentes de la escala de inteligencia emocional de BarOn y la conducta prosocial a fin de examinar cuál de estos subcomponentes se relacionan con mayor fuerza con las conductas de ayuda en los estudiantes. Se discute la importancia de la investigación en función de los resultados encontrados.