Show simple item record

FUTUROS DESECHABLES:

dc.creatorA. Giroux, Henry
dc.date2016-03-20
dc.date.accessioned2023-01-09T03:12:00Z
dc.date.available2023-01-09T03:12:00Z
dc.identifierhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/50
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219529
dc.descriptionAs higher education’s role as a center of critical thought and civic engagement is devalued, society is being transformed into a “spectacular space of consumption” and financial looting. Not only does the assault on society by neoliberalism reinforce the worse dimensions of casino capitalism in its role of recognizing exchange value as the only type of value, but it has also produced a politics of cruelty and disposability in which the poisonous elements of exclusion, racism, and the injuries of class have become normalized. One consequence is an ongoing flight from social responsibilities, a denigration of those considered other, and a full- fledged attack on the critical function of higher education. At stake here are not only the meaning and purpose of higher educa- tion, but also civil society, politics, and the fate of democracy itself. This article examines those forces all across North America that are both protesting state terrorism and neoliberal barbarism but also those forces of resistance marching in order to have their voices heard as part of the promise of a radical democracy along with the arrangements that give it and them a meaningful and just life. Education is dangerous because it offers young people and other actors the promise of racial and economic justice, a future in which democracy becomes inclusive, and a dream in which all lives matter. Universities should be subversive in a healthy society; they should push against the grain, and give voice to the voiceless, the unmentionable, and the whispers of truth that haunt the apostles of unchecked power and wealth.en-US
dc.descriptionEl rol de la educación superior como centro del pensamiento crítico y del compromiso cívico está devaluado, la sociedad está siendo transformada dentro de un "espacio de consumo espectacular" y saqueo financiero. No solamente el asalto a la sociedad por parte del neoliberalismo reforzado por las peores dimensiones del capitalismo casino en su rol de reconocimiento del valor de cambio como el único tipo de valor, sino porque también ha producido una política de la crueldad y la desechabilidad en la cual los tóxicos elementos de la exclusión, el racismo, y las brechas de clase han llegado a ser normalizadas. Una consecuencia es un vuelo en curso desde las responsabilidades sociales, una denigración de aquellos considerados otro, y un ataque en toda regla a la función crítica de la educación superior. Aquí están en juego no sólo el significado y propósito de la educación superior, sino también la sociedad civil, la política y el destino de la democracia misma. Este artículo examina esas fuerzas en toda América del Norte, que están a la vez protestando contra el terrorismo de estado y la barbarie neoliberal, pero también las fuerzas de resistencia que marchan con el fin de hacer oír su voz como parte de la promesa de una democracia radical, junto con los acuerdos que le dan y les proporcionan una vida significativa y justa. La educación es peligrosa, ya que ofrece a los jóvenes y a otros actores una promesa de justicia racial y económica, un futuro en el que la democracia se convierta en inclusiva, y en un sueño en el que todas las vidas sean importantes. Las universidades deben ser subversivas en una sociedad sana; deben empujar contra la corriente, y dar voz a los sin voz, lo innombrable, y deben ser los susurros de la verdad que acechen a los apóstoles del poder y la riqueza sin control.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Tarapacáes-ES
dc.relationhttps://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/50/165
dc.rightsDerechos de autor 2019 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicologíaes-ES
dc.sourceLÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 11 No 35 (2016)en-US
dc.sourceLÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 11 Núm. 35 (2016)es-ES
dc.source0718-5065
dc.source0718-1361
dc.titleDISPOSABLE FUTURES:en-US
dc.titleFUTUROS DESECHABLES:es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetexten-US
dc.typetextoes-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record