NARRATIVES ABOUT PERUVIAN SOCIETY AND NATIONAL IDENTITY IN PERUVIAN UNIVERSITY STUDENTS
NARRATIVAS SOBRE LA SOCIEDAD PERUANA Y LA IDENTIDAD NACIONAL EN UNIVERSITARIOS PERUANOS
Author
Cueto, Rosa María
Espinosa, Agustín
Robles, Raysa
Abstract
The article presents data from four focal groups with college students. Their general conceptions about the dynamics of relation that are established between the diverse social groups in Peru, as well as of their valuations and experiencies over the construction of the national identity. Results show that exist a shared vision about the differences between social groups in the national ingroup and the conflicts related with discrimination and prejudice based on these differences. Participants show a critical position about the situation of inequality that mantains the exclusionary dynamics of certain groups. Even if they identify important changes in the current society related to a broadening of consciousness about this situations, especially in the youngest generations. Regarding national identity, it ́s constructed on a ambivalent represantation which in the speech emerges so much as pride for the cases of success and the international recognition of the peruvian culture, as well as shame and frustration due to the generalization of the corruption, the violence and the inequity. In this context, the level of identification with the national category range between a solid commitment with the nation and its pisitive contents to a search of role models abroad.Finally, participants think of themselves as belonging to a privileged sector of the peruavian society from wich they would generate changes in the society based on the access to education and technology. Se reportan resultados de 4 grupos focales con estudiantes universitarios consultados sobre sus percepciones respecto de las dinámicas de relación que se establecen entre los diversos grupos sociales en el Perú, así como de sus valoraciones y vivencias acerca de la construcción de la identidad nacional. Se encontró que existe una percepción compartida y generalizada respecto de la existencia de diferencias entre grupos sociales al interior del colectivo nacional y que estas diferencias generan conflictos vinculados con realidades de discriminación y prejuicio. Los participantes asumen una postura crítica respecto de las situaciones de inequidad que mantienen en situación de exclusión social a ciertos colectivos, aunque también identifican cambios importantes en la sociedad actual, relacionados con una ampliación de la conciencia sobre estas situaciones, sobre todo en las generaciones más jóvenes. Respecto de la identidad nacional, ésta se construye desde una sensación ambivalente, que en el discurso emerge tanto como orgullo por los casos de éxito y el reconocimiento internacional de la cultura peruana, así como vergüenza y frustración debido a la generalización de la corrupción, la violencia y la inequidad. En este contexto el grado de identificación con la categoría nacional oscila entre un sólido compromiso con la nación y sus contenidos positivos hasta una búsqueda de modos de ser, fuera de los límites nacionales. Finalmente, los participantes se ubican a sí mismos en el sector privilegiado de la sociedad peruana desde el cuál se generaría el cambio en la sociedad, sostenido en el acceso a la educación y a la tecnología.