EPISTEMOLOGY OF PSYCHOLOGY IN LEONARDO CASTELLANI:
EPISTEMOLOGÍA DE LA PSICOLOGÍA EN LEONARDO CASTELLANI:
Author
Vázquez, Santiago Hernán
Gargiulo, María Teresa
Abstract
The Cleric Leonardo Castellani developed - along with a literary, educational, philosophical and abundant journalistic work - a relevant research work in Argentine psychology. Its importance in the history of this science in the mentioned country has been demonstrated by several studies in the last decades. The objective of this paper is to provide new information about the perfor- mance of our author at a time when psychology in Argentina struggled to legitimize itself. Within the framework of this process of legitimation, it is relevant to analyze the contribution that Castellani makes to the epistemological, methodological and historical discussions that are actively displayed in the Argentine academic and scientific setting devoted to psychology. His contribution is original and could mean an asset to the philosophical-critical understanding of the emergence and epistemological and methodo- logical configuration of scientific psychology. El Presbítero Leonardo Castellani desarrolló –a la par de una obra literaria, educativa, filosófica y periodística abundante– una labor investigativa de relevancia en la psicología argentina. Su importancia en la historia de esta ciencia en el mencionado país, viene siendo demostrada por diversos estudios en las últimas décadas. El objetivo del presente trabajo es aportar nuevos datos acerca de la actuación de nuestro autor en una época en que la psicología en Argentina pugnaba por legitimarse. En el marco de este proceso de legitimación resulta relevante analizar la contribución que realiza Castellani a las discusiones epistemoló- gicas, metodológicas e históricas que se plantean con fuerza en el escenario académico y científico argentino consagrado a la psicología. Su contribución resulta original y podría significar un aporte en la comprensión filosófico-crítica del surgimiento y configuración epistemológica y metodológica de la psicología científica.