THE ROLE OF TEACHERS ON STUDENTS ́ PEER GROUPS RELATIONS:
EL ROL DE LOS PROFESORES EN LAS RELACIONES DE LOS GRUPOS DE PARES DE LOS ESTUDIANTES:
dc.creator | Muñoz-Hurtado, Javiera | |
dc.date | 2018-03-25 | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T03:12:04Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T03:12:04Z | |
dc.identifier | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/96 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219575 | |
dc.description | The purpose of this essay is to analyse why and how teachers should concern themselves with informal peer interactions in the school. It is widely acknowledged that peer group relations are fundamental for children’s development, affecting both, school engagement and students’ academic achievement. However, it has been less discussed what is the role of teachers on these relations. To accomplish the goal of the essay ananalysis of the literature on the two following topics is conducted: 1) peer relationships in the school context, considering the concepts of homogeneity and engagement, and taking into account the three informal dimensions of peer relations: friendship, status and centrality; 2) teachers’ influence on peer relation, considering their roles as protectors, ‘architects’ or social referents, as well as considering their participation in two different pedagogical approa- ches: the performance mode or the cooperative mode of teaching. It is concluded that teachers should concern themselves with children’s informal relationships at school, as they consciously or not, influence those relationships. If teachers take an active role in promoting positive and healthy relationships at school, they will be promoting children’s development and fostering school performance. Considering the literature, it is suggested that teachers should adopt a cooperative mode of teaching, act as social referents for their students’ behaviour and avoid negative feedback to aggressive-rejected children to prevent further rejection. | en-US |
dc.description | El propósito de este ensayo es analizar por qué y cómo los profesores deberían preocuparse sobre las interacciones entre pares en el contexto escolar. Es ampliamente reconocido que las relaciones de grupo de pares son fundamentales para el desarrollo infantil, afectando tanto la participación escolar como los logros académicos. Sin embargo, existe poco análisis sobre cuál sería el rol de los profesores sobre estas relaciones entre iguales. Para lograr el objetivo del ensayo se realiza un análisis de la literatura sobre los dos siguientes temas: 1) las relaciones entre pares en el contexto escolar, considerando los conceptos de homogeneidad y compromiso, teniendo en cuenta las tres dimensiones informales de las relaciones entre pares: amistad, estatus y centralidad; 2) influencia de los docentes sobre la relación entre pares, considerando sus roles como protectores, "arquitectos" o referentes sociales, así como considerando su participación en dos enfoques pedagógicos diferentes: el modo de performance o el modo cooperativo de enseñanza. Se concluye que los profesores deben preocuparse por las relaciones informales de los estudiantes, ya que conscientemente o no, influyen en ellas. Si los maestros toman un rol activo en promover relaciones positivas y saludables en la escuela, estarían promoviendo el desarrollo infantil y fomentando un mejor rendimiento escolar. Teniendo en cuenta la literatura, se sugiere que los profesores adopten un modo cooperativo de enseñanza, actúen como referentes para el comportamiento de sus alumnos y eviten la retroalimentación negativa a los niños rechazados por su agresividad, con tal de evitar un mayor rechazo por parte de sus compañeros. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad de Tarapacá | es-ES |
dc.relation | https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/96/96 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología | es-ES |
dc.source | LÍMITE Interdisciplinary Journal of Philosophy & Psychology; Vol 13 No 42 (2018) | en-US |
dc.source | LÍMITE Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología; Vol. 13 Núm. 42 (2018) | es-ES |
dc.source | 0718-5065 | |
dc.source | 0718-1361 | |
dc.title | THE ROLE OF TEACHERS ON STUDENTS ́ PEER GROUPS RELATIONS: | en-US |
dc.title | EL ROL DE LOS PROFESORES EN LAS RELACIONES DE LOS GRUPOS DE PARES DE LOS ESTUDIANTES: | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | text | en-US |
dc.type | texto | es-ES |