THE EXPERIENCE OF BEING PRESENT IN ZEN MEDITATORS:
LA EXPERIENCIA DE ESTAR PRESENTE EN MEDITADORES ZEN:
Author
Silva-Mack, Victoria
Araya-Véliz, Claudio
Martínez-Pernía, David
Arístegui Lagos, Roberto
Abstract
In Zen meditation, an important component of the practice is the phenomenon of present-moment awareness. Presence can be understood as an experience of consciousness embodied in the here and now. About this object of study, the research has made an empirical approach with emphasis on the third person, to the detriment of its subjective study. The main objective of this research is to study the experience of presence in Zen meditators during meditative practice. The method of micro-phenomenological interview was used to gather information about the subjective experience of presence in meditators. To analyze the data, the transcendental phenomenology method of Moustakas was applied, which allowed finding the invariant structure of the study phenomenon. This research found that the essence of the presence experience of Zen meditators is characterized by the feeling of maintaining a pure contact with reality, which causes a change in the perception of the self, others and the surrounding world. Finally, it is argued that the results allow us to conceive meditation as a subjective experience of embodied character and of being-in-the-world, elements that are open to the intersubjective context. This perspective opens an interpretation of meditation under a relational and embodied approach. En la meditación zen, un componente importante de la práctica es el fenómeno de la conciencia del momento presente. Presencia puede ser entendida como una experiencia de conciencia encarnada en el aquí y ahora. Sobre este objeto de estudio, la investigación ha hecho un abordaje empírico con énfasis en la tercera persona, en desmedro de su estudio subjetivo. El principal objetivo de esta investigación es estudiar la experiencia de presencia en meditadores zen durante la práctica meditativa. Se utilizó el método de entrevista micro-fenomenológica para recopilar información sobre la experiencia subjetiva de presencia en meditadores. Para analizar los datos, se aplicó el método de fenomenología trascendental de Moustakas, lo que permitió encontrar la estructura invariante del fenómeno de estudio. Esta investigación encontró que la esencia de la experiencia de presencia de los meditadores zen se caracteriza por la sensación de mantener un contacto puro con la realidad, que origina un cambio en la percepción del sí mismo, los otros y el mundo circundante. Finalmente, se discute que los resultados permiten concebir la meditación como una experiencia subjetiva de carácter corporizado y de ser-en-el-mundo, elementos que están abiertos al contexto intersubjetivo. Esta perspectiva abre una interpretación de la meditación bajo un enfoque encarnado y relacional.