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FROM OBJECTIVIST INVALIDATION TO PERSONAL DENIAL

DE LA INVALIDACIÓN OBJETIVISTA A LA ANULACIÓN PERSONAL

Author
Luján Christiansen, María

Full text
https://revistalimite.uta.cl/index.php/limite/article/view/109
Abstract
In this article, an approach to interpersonal relationships in contexts of emotional abuse will be proposed, which will be characterized as “predatory” from a systemic perspective that takes an ecological metaphor as a starting point. In the first place, the so-called “predatory relational pattern” will be delimited, which is deployed in diverse interactional schemes. Then, the distinction between the epistemological modalities that sustain this pattern (arrogant epistemology and complacent epistemology) will be established, showing its differences with an assertive epistemology from which said pattern can be questioned and deconstructed. Likewise, a set of epistemological combinations that can be articulated in a dyadic relation will be exhibited and some examples of the so-called “cognitive, emotional and pragmatic distortions” will be offered, resulting in maps that validate the predatory social ecosystem. Finally, some ideas about the clinical-therapeutic potential that the exercise of epistemological reflection supposes for the interdisciplinary field of mental health will be presented.
 
En este artículo, se propondrá un abordaje de las relaciones interpersonales en contextos de maltrato emocional, las cuales serán caracterizadas como “depredadoras” desde una perspectiva sistémica que toma una metáfora ecológica como punto de partida. En primer lugar, se delimitará el denominado “patrón relacional depredador”, el cual se despliega en esquemas interaccionales diversos. Luego, se establecerá la distinción entre las modalidades epistemológicas que sostienen dicho patrón (epistemología arrogante y epistemología complaciente), mostrando sus diferencias con una epistemología asertiva desde la cual dicho patrón puede cuestionarse y deconstruirse. Asimismo, se exhibirá un conjunto de combinaciones epistemológicas que pueden articularse en una relación diádica y se ofrecerán algunos ejemplos de las denominadas “distorsiones cognitivas, emocionales y pragmáticas” que redundan en los mapas que validan los ecosistemas sociales depredadores. Finalmente, se plantearán algunas ideas acerca del potencial clínico-terapéutico que el ejercicio de reflexión epistemológica supone para el campo interdisciplinar de la salud mental.
 
Metadata
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Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
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