Individualism and Protestant subjectivity: A view from anthropology
Individualismo y subjetividad protestante: Una mirada desde la antropología
Author
Reu, Tobias
Abstract
In Latin America, it is common to criticize evangelical churches for the individualism they allegedly propagate. Even Protestant pastors disapprove of their colleagues' theology of selfishness. This refers to the academic contributions of Max Weber, who traces a relationship between Protestant lifestyles, capitalist entrepreneurship and the individualistic subject of Western modernity. In current evangelical practice, prosperity and self-improvement are central themes, and many pastors are sympathetic to the political agents of free-market capitalism. For this reason, academic observers tend to evaluate evangelical communities on the basis of their own stance toward capitalist modernity. However, an ethnographic look shows that the place of the individual in evangelical theology and practice depends, among several aspects, on local circumstances. This article argues that, rather than simply discerning between "good" Christians and those whose gospel promotes privilege and individualism, we must notice the communitarian processes through which specific senses of self become part of Protestant subjectivities. The argument of this article is based on the findings of fieldwork conducted in Pentecostal and Neo-Pentecostal churches in Guatemala and Bolivia. En Latinoamérica, es común criticar a las iglesias evangélicas por el individualismo que presuntamente propagan. Incluso los pastores protestantes desaprueban la teología del egoísmo de sus colegas. Esto se remite a los aportes académicos de Max Weber, quien traza una relación entre estilos de vida protestantes, el empresariado capitalista y el sujeto individualista de la modernidad occidental. En la práctica evangélica actual, la prosperidad y la autosuperación son temas centrales, y muchos pastores simpatizan con los agentes políticos del capitalismo de libre mercado. Por este motivo, observadores académicos tienden a evaluar las comunidades evangélicas en base a su propia postura frente a la modernidad capitalista. Sin embargo, una mirada etnográfica muestra que el lugar del individuo en la teología y la práctica evangélicas depende, entre varios aspectos, de las circunstancias locales. Este artículo sostiene que, en lugar de simplemente discernir entre "buenos" cristianos y aquellos cuyo evangelio promueve los privilegios y el individualismo, debemos advertir los procesos comunitarios a través de los cuales los sentidos específicos del Yo se hacen parte de las subjetividades protestantes. El argumento de este artículo se basa en las conclusiones de trabajo de campo conducido en iglesias pentecostales y neopentecostales de Guatemala y Bolivia.