Epistemological keys in Charles Taylor's approach to understand other cultures, part II
Claves epistemológicas en el enfoque de Charles Taylor para entender otras culturas, parte II
Author
Olaciregui-Berrouet , Olain
Gracia-Calandín , Javier
Abstract
The aim of the article is to point out the limitations of scientism to account human experience and
to affirm the need to apprehend the human being from a comprehensive perspective, which is the
way to a perennial intercultural encounter. For this purpose, Charles Taylor's approach is used. First,
the conceptual difference between the “natural sciences” and the “social sciences” is clarified.
Secondly, the importance of a hermeneutic methodology in the social sciences is stressed to
overcome the double risk of ethnocentrism and the relativistic thesis of cultural incorrigibility.
Finally, intercultural dialogue is presented as an appropriate way towards a self-criticism of cultures
and a broadened understanding between human beings. El objetivo del artículo es destacar las limitaciones del cientificismo a la hora de dar cuenta de la
vivencia humana en toda su significación y correlativamente afirmar la necesidad de concebir al ser
humano desde una perspectiva comprensiva, vía apropiada para un encuentro intercultural
fecundo. Para ello se acude al enfoque de Charles Taylor. En primer lugar, se recala en la diferencia
sustantiva entre las “ciencias naturales” y las “ciencias sociales”. En segundo lugar, se incide en la
importancia de una metodología hermenéutica en las ciencias sociales, a fin de superar el doble
riesgo de etnocentrismo y de la tesis relativista de la incorregibilidad cultural. Por último, se
presenta el dialogo intercultural como vía adecuada hacia una autocrítica de las culturas y una
comprensión ampliada entre los seres humanos.