Show simple item record

Desempeño internacional de las pequeñas y medianas empresas: el papel de la proactividad, la experiencia internacional y las redes

dc.creatorSandoval-Álvarez, Carlos
dc.date2022-11-06
dc.date.accessioned2023-01-24T18:19:22Z
dc.date.available2023-01-24T18:19:22Z
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/66686
dc.identifier10.5354/0719-0816.2022.66686
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220747
dc.descriptionThe objective of this research is to examine the effect of proactive managerial behavior and international business networks on three dimensions of international performance exhibited by an SME. Specifically, the export intensity, speed, and geographical scope of the sales abroad. In addition, we evaluate if managers with international experience take more proactive stances and use international networks when dealing with foreign markets. We tested a research model applying structural equation modeling techniques to a sample of 130 Costa Rican exporting firms. The results reveal that the international experience is not related to the intense use of international networks to deal with foreign markets. Rather, international experience is associated with high levels of proactive stances towards foreign market opportunities, which in turn, positively affect an SME's export intensity. However, the geographical scope of its export sales and the speed of internationalization, seem to be unrelated to a manager's level of proactiveness in foreign markets.en-US
dc.descriptionEl propósito de esta investigación es examinar el efecto del comportamiento gerencial proactivo y las redes comerciales internacionales en el desempeño internacional exhibido por una Mipyme. Además, verificamos si los gerentes con experiencia internacional despliegan más posturas proactivas y se valen de redes internacionales. Probamos un modelo de investigación, aplicando técnicas de modelado de ecuaciones estructurales, a una muestra de 130 empresas exportadoras costarricenses. Los resultados revelan que la experiencia internacional no se relaciona con el uso de las redes internacionales para hacer frente a los mercados extranjeros. Más bien, éstos muestran posturas proactivas hacia las oportunidades de exportación, lo que a su vez afecta positivamente en la intensidad de exportación de una Mypyme. No obstante, y el alcance geográfico de sus ventas de exportación y la rapidez de internacionalización de la Mipyme, parecen no tener relación con el nivel de proactividad del gerente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Administración, Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/66686/72370
dc.rightsCopyright (c) 2023 Estudios de Administracionen-US
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en-US
dc.sourceEstudios de Administracion; Vol. 29 No. 2 (2022): (July-December); 36-58en-US
dc.sourceEstudios de Administracion; Vol. 29 Núm. 2 (2022): (Julio-Diciembre); 36-58es-ES
dc.source0719-0816
dc.source0717-0653
dc.subjectDesempeño internacionales-ES
dc.subjectProactividades-ES
dc.subjectRedes Internacionaleses-ES
dc.subjectPequeñas y medianas empresases-ES
dc.subjectExperiencia internacionales-ES
dc.subjectInternational performanceen-US
dc.subjectProactivenessen-US
dc.subjectInternational networksen-US
dc.subjectSmall and Medium-sized firmsen-US
dc.subjectInternational experienceen-US
dc.titleInternational Performance of Small and Medium-Sized Firms: The role of Proactiveness, International Experience and Networksen-US
dc.titleDesempeño internacional de las pequeñas y medianas empresas: el papel de la proactividad, la experiencia internacional y las redeses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record