Ontological post-foundationalism and pragmatic postfoundationalism, or is it necessary to found the lack of foundation?
Postfundacionalismo ontológico y postfundacionalismo pragmático, o ¿es necesario fundamentar la falta de fundamento?
Author
García, José Fernando
Abstract
The article, having as reference Oliver Marchart’s book Post-foundational political thought. Political difference in Nancy, Lefort, Badiou and Laclau, maintains that the ontic-ontological gap, which is ‒according to this author‒ the concept that gives unity to the so-called Heideggerian Left, has the strong consequence that politics is powerless to define the political, in addition to implying substantive conceptions ‒in the last term foundationalist‒ about history, the event, the decision, as the works of Nancy, Badiou and Laclau show, respectively. Next, he affirms that Marchart has a kind of blind spot that prevents him from seeing the non-reversibility of the ontic and the ontological and, by the implication, of politics and the political in Heidegger’s thought, holding up besides, their necessity. Finally, the article argues that thinking about the reversibility of politics and the political implies a pragmatic conception, which makes it unnecessary to “substantiate” the lack of foundation. El artículo, teniendo como referencia el libro de Oliver Marchart El pensamiento político postfundacional. La diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau, sostiene que la brecha óntico-ontológico, que es ‒de acuerdo con dicho autor‒ el concepto que da unidad a la llamada izquierda heideggeriana, tiene la fuerte consecuencia de que la política sea impotente para definir lo político, a más de implicar concepciones sustantivas ‒en último término fundacionalistas‒, sobre la historia, el acontecimiento, la decisión, como muestran las obras de Nancy, Badiou y Laclau, respectivamente. Enseguida, afirma que Marchart tiene una suerte de punto ciego que le impide ver la no reversibilidad de lo óntico y lo ontológico y, por implicación de la política y lo político en el pensamiento de Heidegger, al tiempo que sostiene su necesidad. Finalmente, el artículo argumenta que pensar la reversibilidad de la política y lo político implica una concepción pragmática, que hace innecesario “fundamentar” la falta de fundamento.