Show simple item record

La práctica de la investigación educativa desde la psicología: Intereses implícitos y finalidad social

dc.creatorCarrasco Aguilar, Claudia
dc.date2010-01-01
dc.date.accessioned2023-03-06T13:43:21Z
dc.date.available2023-03-06T13:43:21Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17102
dc.identifier10.5354/0719-0581.2010.17102
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222000
dc.descriptionThis article seeks to develop the thesis that the Psychology and Education can be linked in the field of Educational Research, by means of a relationship that does not fall into any of these disciplines in a relationship of domination on the other. Traditionally, the Psychology has been placed at the service of the interests of social reproduction of Education, working with its maintenance through strategies of validation arising from the forms of scientific research. However, we are currently at a scenario which the innovations and ethical questions and politicians to these forms of approaching phenomenon educational, are beginning to evident with greater force, demonstrating that there practical experiences from methodologies as the systematization of experiences and Research Action, who collaborate with the questioning of the social function of the Educational Research from the psychological intervention, with a purpose last social emancipation.    en-US
dc.descriptionEl presente artículo busca desarrollar la tesis de que la Psicología y la Educación pueden vincularse en el ámbito de la Investigación Educativa, por medio de una relación que no ubique a ninguna de estas disciplinas en una posición de dominación sobre la otra. Tradicionalmente la Psicología se ha colocado al servicio de los intereses de reproducción social de la Educación, colaborando con su mantención por medio de estrategias de validación derivadas de las formas de investigación científica. Sin embargo, actualmente nos encontramos en un escenario en el cual las innovaciones y cuestionamientos éticos y políticos a estas formas de aproximarse al fenómeno educativo están comenzando a evidenciarse con mayor fuerza, demostrando que existen experiencias prácticas desde metodologías como la Sistematización de Experiencias y la Investigación-Acción, que colaboran con el cuestionamiento de la función social de la Investigación Educativa desde la intervención psicológica, con una finalidad última de emancipación social.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17102/17832
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2010); Pág. 154-178es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.subjectPsychologyen-US
dc.subjecteducational researchen-US
dc.subjectemancipationen-US
dc.subjectPsicologíaes-ES
dc.subjectinvestigación educativaes-ES
dc.subjectemancipaciónes-ES
dc.titleThe practice of educational research from psychology: implied interest and social purposeen-US
dc.titleLa práctica de la investigación educativa desde la psicología: Intereses implícitos y finalidad sociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record