The practice of educational research from psychology: implied interest and social purpose
La práctica de la investigación educativa desde la psicología: Intereses implícitos y finalidad social
dc.creator | Carrasco Aguilar, Claudia | |
dc.date | 2010-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T13:43:21Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T13:43:21Z | |
dc.identifier | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17102 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-0581.2010.17102 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222000 | |
dc.description | This article seeks to develop the thesis that the Psychology and Education can be linked in the field of Educational Research, by means of a relationship that does not fall into any of these disciplines in a relationship of domination on the other. Traditionally, the Psychology has been placed at the service of the interests of social reproduction of Education, working with its maintenance through strategies of validation arising from the forms of scientific research. However, we are currently at a scenario which the innovations and ethical questions and politicians to these forms of approaching phenomenon educational, are beginning to evident with greater force, demonstrating that there practical experiences from methodologies as the systematization of experiences and Research Action, who collaborate with the questioning of the social function of the Educational Research from the psychological intervention, with a purpose last social emancipation. | en-US |
dc.description | El presente artículo busca desarrollar la tesis de que la Psicología y la Educación pueden vincularse en el ámbito de la Investigación Educativa, por medio de una relación que no ubique a ninguna de estas disciplinas en una posición de dominación sobre la otra. Tradicionalmente la Psicología se ha colocado al servicio de los intereses de reproducción social de la Educación, colaborando con su mantención por medio de estrategias de validación derivadas de las formas de investigación científica. Sin embargo, actualmente nos encontramos en un escenario en el cual las innovaciones y cuestionamientos éticos y políticos a estas formas de aproximarse al fenómeno educativo están comenzando a evidenciarse con mayor fuerza, demostrando que existen experiencias prácticas desde metodologías como la Sistematización de Experiencias y la Investigación-Acción, que colaboran con el cuestionamiento de la función social de la Investigación Educativa desde la intervención psicológica, con una finalidad última de emancipación social. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17102/17832 | |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 19 Núm. 1 (2010); Pág. 154-178 | es-ES |
dc.source | 0719-0581 | |
dc.source | 0716-8039 | |
dc.subject | Psychology | en-US |
dc.subject | educational research | en-US |
dc.subject | emancipation | en-US |
dc.subject | Psicología | es-ES |
dc.subject | investigación educativa | es-ES |
dc.subject | emancipación | es-ES |
dc.title | The practice of educational research from psychology: implied interest and social purpose | en-US |
dc.title | La práctica de la investigación educativa desde la psicología: Intereses implícitos y finalidad social | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Psicología
[0-9]{4}