• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Throughout the processes of sociolabour tutorial with youngsters at risk: roles and tensions from a social constructionist` perspective

Transitando en los procesos de tutoría sociolaboral con jóvenes vulnerables: roles y tensiones desde el construccionismo social

Author
Gálvez S., Felipe

Pérez T., Sonia

Bernales B., Pamela

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17127
10.5354/0719-0581.2009.17127
Abstract
Nowadays Public policies related to labor insertion in our country plead for an integral approach to the problematic of youth unemployment towards the incorporation of the development of psychosocial and socio-labor competences that operate in the base of employability. This new perspective represents great importance in the policies that are directed to young people who are in a vulnerable situation; hence the most recent of these programs -Jóvenes Bicentenario- includes in its components the Project Tutorías Sociolaborales oriented to offer a professional tutor of Social Sciences to guide them. The present article makes a review, from socioconstruccionism, through the epistemologic bases and the tensions from the praxis of this new component, by analyzing its process of monitoring    
 
Las políticas de inserción laboral en Chile actualmente abogan por una aproximación integral a la problemática del desempleo juvenil que incorpore el desarrollo de competencias psicosociales y sociolaborales que operan a la base de la empleabilidad. Esta nueva perspectiva cobra especial relevancia en las políticas dirigidas a jóvenes en situación de vulnerabilidad; es por ello que el más reciente de estos programas -Jóvenes Bicentenario- incorpora entre sus componentes el Proyecto Tutorías Sociolaborales, destinado a ofrecer el acompañamiento de los jóvenes por un tutor profesional de las Ciencias Sociales. El presente artículo realiza una revisión, desde el socioconstruccionismo, en torno a los sustentos epistemológicos y de las tensiones en la praxis de este nuevo componente, a partir del análisis de su proceso de seguimiento.    
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB