The Institutionalization Of Two Practices Of Psychology In Chile: Community Psychology And The Human Rights Psychology
La institucionalización de dos prácticas de la psicología en Chile: la psicología Comunitaria y la psicología de los Derechos Humanos
Author
Piper, Isabel
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1713610.5354/0719-0581.2008.17136
Abstract
This paper presents the reconstruction of some aspects of the practice of Chilean psychology in two critical areas; Community SocialPsychology and Human Rights Psychology. It discusses the character of these practices which arose during the 1960s and 1970s asan expression of dissent. It is suggested that they were the result of certain social conditions in which they actually represented alternativesto the dominant forms of psychology, and practices of political resistance to the social conditions prevailing at that time. Este texto reconstruye algunos aspectos de la memoria de dos espacios críticos del ejercicio de la psicología en Chile: la Psicología Social Comunitaria y la Psicología de los Derechos Humanos. Se reflexiona sobre el carácter "crítico" de dichas prácticas, a partir de un análisis de las condiciones sociales en las que fueron efectivamente alternativas a la psicología dominante y prácticas de resistencia política a las condiciones de la época.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Relations Between Community-Social Psychology, Critical-Social Psychology, and Social Psychology of Liberation: A Latin American Answer
Montero, Maritza. Psykhe; Vol. 13 Núm. 2 (2004): Número Especial: Psicología Comunitaria -
Relaciones Entre Psicología Social Comunitaria, Psicología Crítica Psicología de la Liberación: Una Respuesta Latinoamericana
Montero, Maritza; Universidad Central de Venezuela. Psykhe; Volumen 13, Número 2 (2004) -
Psychology and Mental Health: a study of representations among undergraduates of Psychology.
Pinheiro da Silva, Claudiana; Araújo de Sousa, Fabiane; Nogueira Albuquerque, Francisca Daniele; Andrade Almeida, Thaynara; Fernandes de Araújo, Ludgleydson. Salud & Sociedad; Vol. 9 Núm. 3 (2018); 210-220