• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

What Teachers Perceive in Children from Divorced Parents

Conocimiento de los Educadores del Impacto de la Separación en Preescolares

Author
Donoso Niemeyer, Tania

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17279
10.5354/0719-0581.2002.17279
Abstract
This pilot study explores the preschool teacher´s perception and knowledge of a sample of 23 middle class preschooler´s experience of their parent´s divorce.It was applied the “Divorce Experiencie Scale” (Donoso & Wilson, 1999, teacher´sseccion). It is explored the teacher´s percepcion of the children´s experience of their parent´s divorce in the following aspects: a) responsability atributions, b) conductual reactions, c) emotional reactions, d) parent´s reconciliation fantasies, and e) behavioral changes at school in the relationship with their teachers, schoolmates and school activities.It´s described how the preschool teachers take notice of the children´s parents divorce; how they cope with the children living this life situation, their proffesional competence feelings, and their capacitation needs of improving their knowledge in the field of divorce.
 
Esta investigación piloto estudia el conocimiento y visión de las educadoras de párvulos respecto a la vivencia de la separación parental en una muestra de 23 niños preescolares de nivel socioeconómico medio y medio alto, con padres separados hace 3 años o menos. Se aplicó el “Cuestionario de la Vivencia de la Separación” (Donoso & Wilson, 1999, sección educadoras), con el cual se indagó la percepción de las educadoras sobre el modo que los niños vivencian la separación de sus padres en los siguientes aspectos: a) las atribuciones de responsabilidad que hacen los niños b) las reacciones observadas en los niños, c) las emociones de los niños, d) las fantasías de reconciliación de los niños, e) los cambios conductuales observados en los niños en el Jardín en su relación con las educadoras, con sus compañeros y en sus actividades cotidianas. Se describe el modo en que ellas se enteran de la separación parental, el manejo que hacen con los niños respecto de esta situación de vida que están experimentando,sus sentimientos de competencia profesional, y sus necesidades de perfeccionamiento en el tema de la separación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB