Psychometric Analyses of the Multiple Intelligences Developmental Scales MIDAS-Kids.
Análisis Psicométrico de las Escalas de Inteligencias Multiples MIDAS-kids
Author
Pizarro Sánchez, Raúl
Colarte Troncoso,, Patricia
Machuca Silva, Luis
Donoso Zamora, Fernando
Martínez Castillo, María
Walker Casanova, Inés
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1729010.5354/0719-0581.2002.17290
Abstract
This methodological research has been a key component of Crisol Dorado Projects, Quilpué City Hall Department of Education, Chile, 2002-2004. Data consisted of Shearer´s MIDAS-Kids Scales (1996-2002) administered to 1,070 7th graders, 15 different public schools, Quilpué, Chile, 2002. MIDAS-Kids Scales presented excellent psychometrics: Mean Difficulty = 0.5357; Mean Discrimination = 0.8043; and, Cronbach´s Alfa Reliability Coefficient = 0.9649. By using stepwise models and Total Score as criterion, 8 significant regressions were analyzed. They ranged from R = 0.874 (F = 3,465.211; p = 0.000) for Intrapersonal Multiple Intelligence (MI), to R = 1.000 (F = 6,82E+16; p = 0.000) for all 8 MIs. Kinesthetic, Logical-Mathematical and Intrapersonal MIs significantly favored boys. For testing Gardner´s Frames of Mind Theory (1983, 1994), a confirmative Factorial Analysis was computed: Intrapersonal and Interpersonal (Personal MIs) appeared under factor 1; and, Musical MI was equally distributed in factors 7 and 8. Esta investigación metodológica corresponde a un aspecto importante de los Proyectos Crisol Dorado, Departamento de Educación de la Ilustre Municipalidad de Quilpué, Chile 2002-2004. Los datos consistieron en los Puntajes de las Escalas MIDAS-Kids de Shearer (1996-2002) aplicadas a 1.070 Alumnos de 7o. Básico, 15 escuelas públicas, Quilpué, Chile, 2002. Las Escalas MIDAS-Kids presentaron excelentes psicometrías: Dificultad Media = 0,5357; Discriminación Media = 0,8043; y, Coeficiente de Confiabilidad Alfa de Cronbach = 0,9649. Al usar métodos stepwise y el Puntaje Total como criterio, fueron analizados 8 regresiones significativas. Ellas oscilaron entre R = 0,874 (F = 3.465,211; p = 0,000) para la Inteligencia Múltiple (IM) Intrapersonal, y R = 1,000 (F = 6,82E+16; p = 0,000) para las 8 IMs. Las IMs CinestésicoCorporal, Lógico-Matemática e Intrapersonal significativamente favorecieron a los niños. Para evaluar la Teoría de las Estructuras de la Mente de Gardner (1983, 1994), se computó un Análisis Factorial confirmatorio: las IMs Intrapersonal e Interpersonal (IMs Personales) aparecieronbajo el factor 1; y, la IM Musical se distribuyó equitativamente en los factores 7 y 8.