• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Demands From Required Conditions for Creative Development Over Institutional Management of Schools: Observed Characteristics That Emerge From more Than a Decade of Investigations

Lo que el Aprendizaje para la Creatividad Exige a la Gestión Institucional en Centros Educativos: Aprendizajes Derivados de una Línea de Investigación1

Author
Mena, Ma. Isidora

Vizcarra, Ruby

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17429
10.5354/0719-0581.2005.17429
Abstract
Creativity appears to be a human potential, but has specific requirements for itsdevelopment and open expression. In fact, there are contexts that promote creativityand others that don’t; these are contexts in which this ability is repressed, punishedor ignored as an educational resource. This can be appreciate when people whodon’t consider themselves as creative persons are asked about fantasies in privatedomains as sexuality, cooking or other, they realize that in fact they do haveexpressions of creativity in these specific, more private domains.This article intends to search clues related to contexts that facilitate creativity’s openexpression by a review of surveys that these authors developed, between 1981 and2004 as investigators of the Pontificia Universidad Católica de Chile. These studiesfocused in school contexts. This revision includes: theoretical reviews, ethnographicstudies, cuasi-experimental surveys, strategic applications in educational contexts,and, as a whole, gives place to the creation of an investigation line in which it’spossible to discuss some hypothesis about observed school contexts characteristicswhich promotes creativity development in students.
 
Hay contextos que facilitan la creatividad y otros que la dificultan. Pareciera quela creatividad, -potencial de todo ser humano-, es susceptible de inhibirse antecontextos que la reprimen, castigan o ignoran como posibilidad. Lo refrenda elque muchas personas no se sienten creativas, y sólo después de indagar en dimensiones privadas o cotidianas de la creatividad como la fantasía, sexualidad, relaciones humanas o cocinar, reconocen que, en efecto, crear es una actividad quetambién ellos realizan. Este artículo es un intento por buscar pistas sobre contextos que permiten desarrollar la creatividad, en una serie de estudios realizados entre 1981 y 2004 en la Pontificia Universidad Católica de Chile. El contexto estudiado es el escolar: revisiones teóricas, estudios etnográficos y aplicaciones estudiadas cuasiexperimentalmente, constituyen una línea de estudio en la que cabe discutir ciertas hipótesis respecto a los contextos escolares que facilitan la actividad creadora.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB