Exploring the Knowledge of Family Relationships as an Educational Content for an Intercultural School Curriculum in the Mapunche Communities
Exploración del Conocimiento Sobre la Relación de Parentesco como Contenido Educativo Para un Currículum Escolar Intercultural en Comunidades Mapunche
Author
Quintriqueo M., Segundo
Maheux, Gisèle
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1748810.5354/0719-0581.2004.17488
Abstract
Since the school institution has taken place in mapunche communities, the mapunche cultural patrimony has not been formalized as a content in the educational school curriculum. An aspect these patrimony components considered important are related to the study of natural, social and cultural milieu. Through an ethnographically focused qualitative research, this article explores the absence of the indigenous cultural patrimony as formal area of knowledge in the educational content of the school curriculum, and explores this question from the point of view of the historical schooling process in the context of schools located in mapunche communities. The goal of this study is to develop a conceptual representation of family relationship knowledge and the socialization process in the context of the family and the community. A thematic content analysis of data was performed in order to describe the current state of knowledge of family relationship, and then to provide relevant knowledge to document the training content of Initial Teacher Training in Intercultural Education and the curriculum of schools located in an indigenous context, particularly the mapunche communities. The discussion of the results shows that the family and the community carry on a socialization process that allows transmitting certain mapunche educational content categories which would be worth incorporating into the individual training of school students. Desde que las escuelas existen en comunidades mapunche, los contenidos educativos del patrimonio cultural no han sido formalizados en el currículum escolar. Un aspecto considerado importante de este patrimonio concierne a la relación de parentesco, ligado a la formación de persona en la perspectiva de la socialización mapunche y a los contenidos del Estudio del Medio Natural, Social y Cultural del currículum escolar formal. A través de una investigación cualitativa con enfoque etnográfico, el artículo explora la ausencia de estos contenidos en el currículum escolar y presenta la pregunta sobre el ángulo del proceso de escolarización histórico en contexto de escuelas situadas en comunidades mapunche. El propósito es la construcción de un marco conceptual en relación al conocimiento sobre la relación de parentesco y su proceso de socialización en el contexto de la familia y la comunidad. Los datos han sido sometidos a un análisis de contenido temático, para entregar una descripción del estado actual del conocimiento sobre la relación de parentesco, para su documentación como contenido de Formación Inicial Docente en Educación Intercultural y su incorporación formal al currículum de escuelas situadas en contextos indígenas, particularmente en comunidades mapunche. La discusión de los resultadosnos evidencian que la familia y la comunidad continúan un proceso de socialización que permite transmitir ciertas categorías de contenidos educativos mapunche deseables de ser integrados para la formación de persona en el medio escolar.