Statistical Comparison of the Cronbach´s Alpha Reliability: Applications in the Educational and Psychological Measurement
Comparación Estadística de la Confiabilidad Alfa de Cronbach: Aplicaciones en la Medición Educacional y Psicológica
Author
Merino Soto, César
Lautenschlager, Gary
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1766810.5354/0719-0581.2003.17668
Abstract
This report presents an introductory exhibition on the coefficient alpha (Cronbach,1951), and the additional analyses that can be made from an hypothesis testingapproach with this statistics. This test hypothesis is based on finding out if thedifferences among the alpha coefficients obtained from dependent or independentsamples are statistically significant. For this end, one of the authors (Lautenschlager, 1989) have created a program, ALPHATST, which is very useful to calculate and obtain the necessary information that allows the investigator to solve the question “are the alpha coefficients found in dependent or independent samples significantly different?“. We show some examples on the use of this approach as well as of their potential applications in the educational context El artículo presenta una exposición introductoria sobre el coeficiente alfa (Cronbach,1951), y los análisis adicionales que se pueden efectuar desde el enfoque de la prueba de hipótesis con este estadístico. Esta prueba de hipótesis de basa en hallar si las diferencias entre los coeficientes alfa obtenidos en muestras dependientes o independientes son estadísticamente significativas. Para ello, uno de los autores(Lautenschlager, 1989) ha creado un programa, ALPHATST, que es muy útil paracalcular y obtener la información necesaria que permita al investigador resolver lapregunta “¿son significativamente diferentes los coeficientes alfa hallados en muestras independientes (o dependientes)?”. Se exponen algunos ejemplos sobre el uso de este enfoque y así como de sus potenciales aplicaciones en el contexto educativo.