Vernacular educational knowledge for curricular innovation in a mapuche milieu
Conocimientos educativos vernáculos para la innovación curricular en contexto mapuche
Author
Quilaqueo, Daniel
Quintriqueo, Segundo
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1842810.5354/0719-0581.2007.18428
Abstract
The present study addresses the problem of training teachers of mapuche and non mapuche origin, teaching in mapuche communities and in mixed schools in urban areas. The project seeks to develop an intercultural approach to curriculum innovation to meet the requirements of the Chilean Ministry of Education and the demands of families for improvement in the quality of education. The object is to identify the mapuche background knowledge in order to integrate into the proposed curriculum the princiles for training people from the kimeltuwün (mapuche educational process) perspective. The results identify the essential components of background knowledge provided by the kimches (wise men) showing validity to mapuche background education, which gives meaning in both native and foreign environments, allowing cultural appropriation. Thus the mapuche education indicates validity as a component in intercultural curriculum innovation. Este artículo aborda el problema relacionado con la formación de futuros profesores de origen mapuche y no mapuche, para atender procesos educativos en escuelas situadas en comunidades y en los nuevos contextos mapuches del medio urbano. La propuesta se hace desde un enfoque intercultural respondiendo a la necesidad de innovación curricular por parte del Ministerio de Educación y a la necesidad de desarrollo educacional exigida por las familias para mejorar la calidad de la educación. El objetivo es develar las principales categorías de conocimiento educativo mapuche para fundamentar propuestas curriculares y describir los principios para la formación de personas desde el kimeltuwün (proceso educativo mapuche).Los resultados revelan los principales componentes de los saberes educativos que exponen los kimches (sabios), mostrando una lógica de educación mapuche que provee de significado a los elementos culturales propios y ajenos mediante una modalidad de apropiación cultural para la innovación curricular intercultural.