The world of young people and the reform of secondary education: the need and the possibility of building autonomous and responsible educational communities
El mundo de los jóvenes y la reforma de la enseñanza media: la necesidad y la posibilidad de construir comunidades educativas autónomas y responsables
dc.creator | Redondo R., Jesús | |
dc.creator | Cancino O., Tamara | |
dc.creator | Cornejo Ch., Rodrigo | |
dc.date | 1998-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T13:44:03Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T13:44:03Z | |
dc.identifier | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18761 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-0581.1998.18761 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222278 | |
dc.description | This work tries to carry out a general revision of some concepts that allow you to go into in the complexity of the juvenile phenomenon. So much from the perspective of its' integration in the society', like from the construction of the juvenile identity.It is looked for at the same time to put in context the contents of this revision in our Chilean reality: centering us in the phenomena that constitute our biggest interest: the youth and the secondary education. From the analysis of the phenomenon of the school failure and of the social inadaptation; it is suggested that the organization of the high schools like autonomous and responsible communities, is the indispensable requirement, from our perspective, to achieve the true curricular and administrative autonomy at local level, one of the declared objectives of the current process of educational reform. | en-US |
dc.description | Este trabajo intenta realizar una revisión general de algunos conceptos que nos permiten adentrarnos en la complejidad del fenómeno juvenil. Tanto desde la perspectiva de su "integración en la sociedad", como desde la construcción de la identidad juvenil. Se busca, al mismo tiempo, contextualizar los contenidos de esta revisión en nuestra realidad chilena; centrándonos en los fenómenos que constituyen nuestro mayor interés: la juventud y la enseñanza media.Desde el análisis del fenómeno del fracaso escolar y de la inadaptación social; se sugiere que la organización de los liceos como comunidades educativas autónomas y responsables, es el requisito indispensable, desde nuestra perspectiva, para lograr la verdadera autonomía curricular y administrativa a nivel local, uno de los objetivos declarados del actual proceso de reforma de la educación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18761/19846 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Revista de Psicología | es-ES |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 7 (1998); Pág. 35-49 | es-ES |
dc.source | 0719-0581 | |
dc.source | 0716-8039 | |
dc.subject | psicología educacional | es-ES |
dc.subject | juventud | es-ES |
dc.subject | reforma | es-ES |
dc.subject | enseñanza media | es-ES |
dc.subject | fracaso escolar | es-ES |
dc.subject | Educational psychology | en-US |
dc.subject | youth | en-US |
dc.subject | reform | en-US |
dc.subject | secondary education | en-US |
dc.subject | school failure | en-US |
dc.title | The world of young people and the reform of secondary education: the need and the possibility of building autonomous and responsible educational communities | en-US |
dc.title | El mundo de los jóvenes y la reforma de la enseñanza media: la necesidad y la posibilidad de construir comunidades educativas autónomas y responsables | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Psicología
[0-9]{4}