Show simple item record

Curriculum del hogar y aprendizajes educativos: interacción versus status

dc.creatorPizarro Sánchez, Raúl
dc.creatorClark Lazcano, Sonia
dc.date1998-01-01
dc.date.accessioned2023-03-06T13:44:04Z
dc.date.available2023-03-06T13:44:04Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18764
dc.identifier10.5354/0719-0581.1998.18764
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222281
dc.descriptionFour experimental research studies on the influence of the family in school learning, are presented here. Families were experimentally treated by means of 6 alterable variables: academic guidance, academic press, languague models, home routines, domestic works in the family, and intellectuality at home. These 6 variables have created. The Curriculum of the home treatment, which emphasizes family interactions over status to determine high quality learnings and high educational equalities. Random samples consulted students and their families at public, coeducational type D schools, and subsidied private schools f the city of Valparaíso, Chile, 1988-1996. Contents and educational levels were those officially created by Chilean MINEDUC (Ministry of Education): 1rst to 4th grade levels in Spanish, Reading, Mathematics. Factorial ANOVAs were computed, with F tests ranging from F=4,05 (p less than 0,05) to F=473,62 (p less than 0,001). In addition to the former, Glass deltas effects sizes ranged from 0,27 standard deviations to 1,077 standard deviations (Median=0,741) over control groups. Thus, school+family partnerships made our children obtain high quality learnings and high educational equalities.en-US
dc.descriptionSe presentan 4 investigaciones relativas al aporte de las familias a los aprendizajes educativamente deseados y curricularmente posibles queridos por la Escuela. Se intervino experimentalmente a las familias en 6 variables alterables de interacción: guía académica, presión académica, modelos de lenguaje, rutinas del hogar, trabajos domésticos de la familia, intelectualidad familiar. Estas variables constituyen al tratamiento Currículum del Hogar, que prioriza interacciones sobre status para determinar aprendizajes de altas calidades y equidades. Las muestras al azar incorporaron a alumnos y sus familias, escuelas públicas y coeducacionales tipo D, y subvencionadas de la ciudad de Valparaíso, Chile, años 1988 a 1996. Los contenidos y niveles educativos fueron los oficiales del MINEDUC Chileno: 1º a 4º básico en las asignaturas de Castellano, Lectura, Matemática. Se midieron ANOVAS factoriales con Tests F oscilando entre F=4,05 (p menor que 0,05) y F=473,62 (p menor que 0,001). A su vez, los tamaños de efectos experimentales Deltas de Glass oscilaron entre 0,27 sigmas y 1,077 desviaciones estándares (Mediana=0,741) sobre los grupos controles. Así, la síntesis, interacción o sociedad Escuela+Familia permitió dinámicamente lograr elevados y equitativos aprendizajes para nuestros niños.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18764/19849
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista de Psicologíaes-ES
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 7 (1998); Pág. 25-34es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.titleHome curriculum and educational learning: interaction versus statusen-US
dc.titleCurriculum del hogar y aprendizajes educativos: interacción versus statuses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record