• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Social representations of work by youngsters classified as intellectually disabled: a dialogic approach

Representaciones sociales del trabajo de jóvenes en situación de discapacidad intelectual: una aproximación dialógica

Author
Valdés Véliz, Marco A.

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/19982
10.5354/0719-0581.2012.19982
Abstract
This paper exposes the social representations of work of youngsters who have been catalogued as intellectually disabled. They participated in a dual vocational training program in two special schools located in Santiago. The study adopts the social model of disability, linking concepts such as dialogic intelligence, educating city and critical pedagogy. Using a grounded theory design and a procedural approach, it describes the categories that shape the field of the representations that are being studied, identifying attitudes, conflicts and their sources of information and determination. Results are discussed regarding the educational curriculum, which is based in work internships. The conclusion states that participants build symbolizations of social reality that guide their daily experience.
 
Este artículo da cuenta de las representaciones sociales del trabajo de jóvenes en situación de discapacidad intelectual que participan en programas de formación laboral dual de dos escuelas especiales de Santiago. El estudio adscribe al modelo social de la discapacidad, vinculándose a conceptos como inteligencia dialógica, ciudad educadora y pedagogía crítica. Mediante un diseño de Teoría Fundamentada, y desde un enfoque procesual, se describen las categorías que configuran el campo de las representaciones estudiadas; se identifican actitudes, algunos conflictos y sus fuentes de información y determinación. Se discuten los resultados en torno a la propuesta curricular basada en pasantías laborales y se concluye que los participantes construyen simbolizaciones de la realidad social que guían su experiencia cotidiana en el trabajo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB