Truths about teaching, effects and subjective consequences of teacher’s evaluation in Chile
Verdades sobre la docencia, efectos y consecuencias subjetivas de la evaluación docente en Chile
Author
Fardella Cisternas, Carla
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1999610.5354/0719-0581.2012.19996
Abstract
Educational policies have had a significant shift in the lasttwo decades, assuming a business management logic. The changes adopted by the last governments have been directed towards the teaching labour, taking on new work regulations. This article shares theresults of a study of different documents that make up the policy created to strengthen the teaching profession. Using a methodology of discourse analysis, we worked on official texts of the Ministry of Education, political speeches and manuals of various programs, seeking to understand the teacher professionalism model proposed by the documents, the effects of intelligibility of these categories and subjective consequences of politics as a power device. Las políticas educativas han tenido un giro significativo en las últimas dos décadas, asumiendo la racionalidad neoliberal. Los cambios adoptados por los últimos gobiernos se han dirigido hacia el quehacer docente, instalando nuevas regulaciones laborales. El presente artículo comparte los resultados de un estudio de diferentes documentos que componen la política de evaluación del desempeño docente. Mediante la metodología de análisis de discurso, se trabaja sobre textos oficiales del Ministerio de Educación, discursos políticos y manuales de diferentes programas, buscando comprender el modelo de profesionalidad docente propuesto por los documentos, los efectos de inteligibilidad de estas categorías y las consecuencias subjetivas de la política como dispositivo de poder.