The interdisciplinary work between psychologists and teachers: qualitative study of the meaning expressed by technical advisers in education about their experiences as a work team
El trabajo interdisciplinario entre psicólogos y profesores: estudio cualitativo sobre los significados de asesores técnicos en educación respecto de su experiencia como equipo de trabajo
dc.creator | Baltar De Andrade, María Julia | |
dc.creator | Carrasco Aguilar, Claudia | |
dc.creator | Jensen Bofill, Dennis | |
dc.creator | Villegas Fernández, Cristian | |
dc.creator | Tapia Rojas, Nidia | |
dc.date | 2012-12-27 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T13:44:09Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T13:44:09Z | |
dc.identifier | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/25842 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-0581.2012.25842 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222298 | |
dc.description | This qualitative research describes the meanings of the relationship that psychologists and teachers establish as advisers of a technical assistance strategy specialized in education. The methodology included individual interviews and a focus group, and content analysis was performed on the data. It is concluded that the implementation of interdisciplinary work teams is considered as a distinctive characteristic of educational technical advising that reproduces the history of power relations between psychology and education, in which the field of psychology is regarded as a more reflexive knowledge, and pedagogy is seen as a practical one. Even though this generates social distance between both disciplines, work teams declare an advance to more cooperative work forms, in an interdisciplinary way. | en-US |
dc.description | A partir de una investigación cualitativa, basada en entrevistas individuales y un grupo focal, se describen los significados respecto de la relación que establecen psicólogos y profesores como asesores de una estrategia de Asistencia Técnica Especializada en Educación. El análisis de contenido realizado concluye que la implementación de equipos de trabajo interdisciplinarios es considerado como una característica distintiva de esta asesoría técnica, la cual reproduce la historia de relaciones de poder entre psicología y educación, considerando propio de la psicología un saber más reflexivo, y propio de la pedagogía, un saber de tipo práctico. Pese a que esto genera una distancia social entre ambas disciplinas, los equipos declaran avanzar hacia un trabajo de cooperación, en un sentido interdisciplinario. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/25842/27170 | |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 21 Núm. 2 (2012); Pág. 187-213 | es-ES |
dc.source | 0719-0581 | |
dc.source | 0716-8039 | |
dc.subject | Relations between psychology and education | en-US |
dc.subject | interdisciplinary work | en-US |
dc.subject | educational advising | en-US |
dc.subject | relaciones psicología educación | es-ES |
dc.subject | trabajo interdisciplinario | es-ES |
dc.subject | asesoramiento educativo | es-ES |
dc.title | The interdisciplinary work between psychologists and teachers: qualitative study of the meaning expressed by technical advisers in education about their experiences as a work team | en-US |
dc.title | El trabajo interdisciplinario entre psicólogos y profesores: estudio cualitativo sobre los significados de asesores técnicos en educación respecto de su experiencia como equipo de trabajo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Psicología
[0-9]{4}