Social representations and framing: Gender equality and normative regulations
Representaciones sociales y enmarcamiento: igualdad de género y regulaciones normativas
Author
Valencia, José Francisco
Gil de Montes, Lorena
Ortiz, Garbiñe
Larrañaga, Maider
Flores-Palacios, Fátima
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/2772010.5354/0719-0581.2013.27720
Abstract
The framing of the message as promoter of gains or restorer of losses and its relationship with Self-orientations is analyzed in relation to the acceptance or rejection of the Law on Gender Equality, passed by the Spanish Parliament in 2007. Two independent studies were designed with psychology students (93 women and 47 men).The first study manipulated both the framing of the message and permanent Self-orientation; and the second manipulated the framing of the message, as well as inducing Self-orientations. Results show stability of core elements of the law and differences in specific aspects. The relevance and importance of the Theory of Social Representations to analyze this phenomenon is discussed. Se investigó el rol de enmarcamiento del mensaje como promotor de ganancias o como restaurador
de pérdidas y su relación con las orientaciones del self en relación a la aceptación o rechazo a la Ley de la Igualdad de Género, aprobada por el Parlamento Español en 2007. Se diseñaron dos estudios independientes con estudiantes de Psicología (93 mujeres y 47 hombres). En el primero se manipuló el enmarcamiento del mensaje y la orientación permanente del self; y en el segundo se manipuló el enmarcamiento del mensaje, además de inducir las orientaciones del self. Los resultados muestran estabilidad en los elementos centrales de la ley y diferencias en aspectos específicos. Se discute la pertinencia y relevancia de la teoría de las Representaciones Sociales para analizar este tipo de
fenómenos.