Psychometric properties of the parent version of Strengths and Difficulties Questionnaire
Propiedades psicométricas de la versión para padres del Strengths and Difficulties Questionnaire
Author
Brown, Paulina
Capella, Claudia
Antivilo, Andrés
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/3614610.5354/0719-0581.2014.36146
Abstract
The present study assessed the psychometric properties of the parent version of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in a sample of 798 caregivers of children, 4 to 11 years old, from the Metropolitan Region of Chile. The SDQ (Goodman, 1994) is a 25-items questionnaire that assesses emotional and behavioral problems in children and adolescents. The results indicated a level of reliability suitable for the total scale, but an unsatisfactory level for the subscales. Regarding the internal structure validity, none of the solutions explored successfully reproduce the original structure proposed by Goodman neither other later proposals. Additionally, differences in terms of the stratification variables were explored, finding that school-aged boys who attend public schools and receive attention from a mental health professional had more psychological difficulties. En el presente estudio se evaluaron las propiedades psicométricas de la versión para padres del Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) en una muestra de 798 figuras parentales de niños y niñas de 4 a 11 años, de la Región Metropolitana de Chile. El SDQ (Goodman, 1994) es un cuestionario compuesto por 25 ítems que evalúa dificultades emocionales y conductuales en niños y adolescentes. Los resultados muestran adecuados niveles de fiabilidad para la escala total, aunque un nivel insatisfactorio para las subescalas. En relación a las evidencias de validez de estructura, ninguna de las soluciones contrastadas responde satisfactoriamente al modelo formulado originalmente por Goodman ni a las propuestas posteriores. Adicionalmente se exploraron diferencias en función de las variables de estratificación, observándose que varones en edad escolar, matriculados en establecimientos municipales y que reciben atención por un profesional de la salud mental, presentan mayores dificultades psicológicas.