• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Imagination, narrative and figurability at youngster’s writing

Imaginación, narrativa y figurabilidad en la escritura de púberes y adolescentes

Author
Grunin, Julián

Schlemenson, Silvia

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/36712
10.5354/0719-0581.2015.36712
Abstract
Young people with learning difficulties often have rigid modes of symbolization that hinder the deployment of imaginative processes in their symbolic productions (reading, speech, graphics, writing), and result in stereotyped ways of making sense, expressed in their copybooks during the group sessions of psychopedagogical treatment. The following article presents a research whose goal was to characterize the modes of symbolization of pubescents and adolescents through specific analysis of narrative and figurative spontaneous writings that was developed in the margins of their copybooks along the psychopedagogical treatment. Our purpose is to present conceptual and methodological tools that allowed describing different modalities of organizing temporality, linking affection and processing identificatory conflict in their productions.
 
Los jóvenes con problemas de aprendizaje suelen presentar modalidades rígidas de simbolización que obstaculizan el despliegue de los procesos imaginativos en sus producciones simbólicas (lectura, discurso, gráficos y escritura), derivando en formas estereotipadas de elaboración de sentido que se expresan en sus cuadernos de trabajo en el transcurso de las sesiones grupales del tratamiento psicopedagógico. El presente artículo expone una investigación cuyo objetivo consistió en caracterizar las modalidades de simbolización de los púberes y adolescentes a través del análisis específico de las escrituras narrativas y figurativas espontáneas que desarrollaban en los márgenes de sus cuadernos a lo largo del tratamiento. Para su abordaje, se generaron herramientas conceptuales y metodológicas que permitieron describir diferentes modalidades de organización de la temporalidad, entramado del afecto y elaboración de conflictivas identificatorias en sus producciones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB