Assessment of Episodic Like-Memory in Preschool Children Using an Egocentric Perspective Task
Evaluación de la Memoria Tipo Episódica en preescolares empleando una tarea con perspectiva egocéntrica
Author
Strempler-Rubio, Eneida
Vila, Javier
Alvarado, Angélica
Juárez, Rosalba
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/3765010.5354/0719-0581.2015.37650
Abstract
Episodic Like-Memory (ELM) involves the integrated retrieval of minimum elements of episodic memory: the What, Where and When (WWW) knowledge of a personal event. Research suggests that an appropriate task for children should be done with an egocentric perspective and occur in a single trial, because if several trials take place, it implies the use of semantic information. A task with an egocentric perspective and achievable in a single training trial was designed; this task manipulated the magnitude of the consequence for two experiences and the interval between training and test. Preschoolers, from an egocentric perspective, searched for big or small coins in three containers and chose their favorite content after two time intervals. The participants' choices showed the integrated retrieval of WWW from a single training trial. In addition, preschoolers' choices reflected their retrieval strategies: immediacy or greater consequence. The task is based on the representations of the participant rather than verbal reporting capability, which makes this preparation sensitive to episodic cognition of ELM recollection in children. La Memoria Tipo Episódica (MTE) implica la recuperación integrada de elementos mínimos de la memoria episódica: Qué, Dónde y Cuándo (QDC) de un evento personal. Investigaciones sugieren que una tarea adecuada para niños debe realizarse con una perspectiva egocéntrica y ocurrir en un solo ensayo, porque al realizarse con varios ensayos esto implica el uso de información semántica. Se diseñó una tarea con una perspectiva egocéntrica y realizable en un único ensayo de entrenamiento, que manipuló la magnitud de la consecuencia para dos experiencias, así como el intervalo entre entrenamiento y prueba. Niños preescolares, desde una perspectiva egocéntrica, buscaron monedas grandes o pequeñas en tres contenedores y eligieron el contenido preferido tras dos intervalos de tiempo. La elección de los participantes mostró la recuperación integrada del QDC a partir de un solo ensayo de entrenamiento. Además, las elecciones de los preescolares reflejaron sus estrategias de recuperación: la inmediatez o mayor consecuencia. La tarea se basa en las representaciones del participante más que en la capacidad de reporte verbal, lo que hace a esta preparación sensible a la cognición episódica del recuerdo de la MTE en niños.