• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

The Instructions as Mediators Between Maternal Sensitivity and Child Obedience

Las instrucciones como mediadoras entre la sensibilidad materna y la obediencia infantil

Author
Vite-Sierra, Ariel

Miranda-García, David

Negrete-Cortes, Agustín

Alfaro-Belmont, Javier Nahúm

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/41694
10.5354/0719-0581.2016.41694
Abstract
The aim of this study was to explore the mediator effect of the use of instructions to initiate or stop behaviors in the relationship between maternal responsiveness and child compliance. Forty mother-child dyads participated in this study. In 20 of them the children had a record of behavioral problems and the other 20 dyads were in the control group. The dyads were videotaped performing an academic activity, and the frequency and time sequence of behaviors derived from a behavior catalogue were obtained. The results show that mothers of children with behavioral problems were less responsive and more prone to use instructions to stop behaviors; whereas, their children were less compliant with the instructions to stop behaviors than with the ones to initiate them. Evidence indicates that the use of instructions to initiate behaviors acts as a mediator between maternal responsiveness and child compliance.
 
l objetivo de este estudio fue explorar el efecto mediador del empleo de instrucciones para iniciar o detener comportamientos en la relación entre la sensibilidad materna y la obediencia infantil. Participaron 40 díadas madre-hijo; en 20 de estas los/as hijos/as tenían historia de problemas de comportamiento, las 20 restantes fueron díadas control. Se llevaron a cabo videograbaciones de las diadas realizando una actividad académica, y se obtuvo la frecuencia y secuencia temporal de conductas derivadas de un catálogo conductual. Los resultados señalan que las madres de niños/as con problemas de conducta fueron menos sensibles y más propensas a emplear instrucciones para detener comportamientos; mientras que sus hijos/as fueron menos obedientes ante las instrucciones para detener comportamientos que ante las instrucciones para iniciarlos. La evidencia señala que el empleo de instrucciones para iniciar comportamientos actúa como mediador entre la sensibilidad materna y la obediencia infantil.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB