Effect of Retrieval as Study Strategy in University Students
Efecto de la recuperación como modalidad de estudio en estudiantes universitarios
Author
Pineida, Alfredo
Durán, Catalina
Leiva-Bianchi, Marcelo
Moreno, Constanza
Muñoz, Pía
Oliva, Cristóbal
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/5073810.5354/0719-0581.2018.50738
Abstract
Through an experiment carried out with Chilean university students, the accumulated knowledge around the retrieval practice was used to improve the performance in a memory test for a learning group of 40 first-year students from different careers (Psychology, Commercial Engineering and Nursing). Using a history text with 16 recognizable concepts and by manipulating the study method (reread or retrieve) the results indicated that when reread method was used participants remembered fewer concepts (M = 3.2) than when recovering the material before the final test (M = 6.1); the variation in the amount of remembered concepts is explained by the study method in 39%. Thus, the testing effect on the retrieval of long-term information was verified. The results are explained through the bifurcation model and the test-potentiated learning. Moreover, we propose an alternative to evaluate the reduction of the test-delay interaction by using a single posttest evaluation. The results are discussed based on other theoretical approaches: processing level, affordance, and region of proximal learning. Mediante un experimento realizado con estudiantes universitarios chilenos, se empleó el conocimiento acumulado en torno a la recuperación mediante la práctica, para mejorar el rendimiento en una prueba de recuerdo para un grupo de aprendizaje de 40 participantes estudiantes de primer año, provenientes de distintas carreras (Psicología, Ingeniería Comercial y Enfermería). Aplicando un texto de historia con 16 conceptos reconocibles y manipulando el método de estudio (relectura o recuperación), los resultados indican que quienes estudian releyendo recuerdan menos conceptos (M = 3,2) que quienes hacen el esfuerzo de recuperar el contenido antes de la evaluación final (M = 6,1); la variación en la cantidad de conceptos recordados es explicada por el método de estudio en cerca del 39%. De esta forma se comprobó el efecto de la prueba en la recuperación de información a largo plazo. Los resultados son explicados a partir del modelo de bifurcación y el aprendizaje potenciado por prueba. Además planteamos una alternativa para evaluar la reducción de la interacción test-demora a partir de una sola medición posprueba. Se discuten los resultados con base en otros planteamientos teóricos: paradigma del procesamiento de información, utilidad potencial, y zona de aprendizaje proximal.