The Role of Empathy and Self-disclosure in the Intimacy of Adolescent Friendships
El rol de la empatía y apertura en la intimidad de las amistades adolescentes
dc.creator | Brotfeld, Cristian | |
dc.creator | Berger, Christian | |
dc.date | 2020-12-30 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T13:44:33Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T13:44:33Z | |
dc.identifier | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/52231 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-0581.2020.52231 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/222466 | |
dc.description | Even though the relevance of intimate friendships has been studied as a promoting factor for wellbeing and social adjustment during adolescence, it is not clear which are the variables that facilitate intimate friendships. This study contributes with new evidence about the role of empathy in improving the establishment of intimate friendships, using the interpersonal intimacy model (Reis & Shaver, 1988) as a reference theory, which proposes that intimacy is generated and established through disclosure of personal experiences with friends. This study is not experimental, and the sample corresponds to preadolescents and adolescents from 10 to 19 years old. Through SEM analysis the hypothesized model was tested and confirmed, showing that cognitive and affective empathy were significant predictors of disclosure, and that disclosure was a significant predictor of intimacy. Also, mediational effects were calculated, identifying an indirect effect of empathy on intimacy, through disclosure. Results are discussed considering the processes through which intimacy is sustained in adolescence, and how empathy may be an explicative factor in this process. | en-US |
dc.description | Si bien se ha estudiado la relevancia de las amistades de calidad como un factor favorecedor del bienestar de los adolescentes, es menos claro cuáles son las variables que facilitan que las amistades sean percibidas como íntimas. Este estudio aporta evidencias sobre el rol que podría cumplir la empatía para favorecer la construcción de amistades íntimas, utilizando como referencia el modelo de intimidad interpersonal (Reis & Shaver, 1988), que plantea que la intimidad se logra y construye desde la apertura de experiencias personales con amigos. El diseño es no experimental y la muestra corresponde a preadolescentes y adolescentes entre 10 y 19 años. A través de un modelo SEM, se contrastó y confirmó el modelo hipotetizado, encontrándose que la empatía afectiva y cognitiva tienen un efecto en la dimensión de apertura, y que esta dimensión a su vez media la relación entre ambas formas de empatía con la intimidad. Los resultados se discuten a la luz de los procesos a través de los que se mantiene la intimidad en la adolescencia, y sobre cómo la empatía puede ser un factor explicativo de estos procesos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | audio/mpeg | |
dc.format | application/xml | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/52231/64134 | |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/52231/71557 | |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/52231/68398 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Revista de Psicología | es-ES |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 29 Núm. 2 (2020) | es-ES |
dc.source | 0719-0581 | |
dc.source | 0716-8039 | |
dc.subject | adolescence | en-US |
dc.subject | friendship | en-US |
dc.subject | intimacy | en-US |
dc.subject | socio-emotional skills | en-US |
dc.subject | peer relationships | en-US |
dc.subject | SEM | en-US |
dc.subject | adolescencia | es-ES |
dc.subject | amistades | es-ES |
dc.subject | intimidad | es-ES |
dc.subject | habilidades socioemocionales | es-ES |
dc.subject | relaciones de pares | es-ES |
dc.subject | SEM | es-ES |
dc.title | The Role of Empathy and Self-disclosure in the Intimacy of Adolescent Friendships | en-US |
dc.title | El rol de la empatía y apertura en la intimidad de las amistades adolescentes | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Psicología
[0-9]{4}