• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Use of WISC III in Chile: Analysis of strengths and limitations according to the perception of psychologists

Uso del WISC-III en Chile: análisis de fortalezas y limitaciones según la percepción de los psicólogos

Author
Rodríguez Cancino, Marcela Alejandra

Vizcarra Larrañaga, María Beatriz

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/52316
10.5354/0719-0581.2018.52316
Abstract
The purpose of the present study was to explore psychologist’s perceptions about the strengths, weaknesses, and challenges when using the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III, Chilean version). An online survey was conducted with the voluntary participation of 160 psychologists from all over the country, though most of them were from the Araucanía region. Participants highlight as strengths of the instrument the fact that it provides a complete profile of cognitive skills, and its attractiveness for children. Among the limitations, they pointed to the presence of outdated items, and to potential biases as a function of socioeconomic level and/or the rural origin of children. Results are discussed in terms of the challenges posed by adequate training in intellectual assessment, the need for accreditation in the use of tests, and best practices in psychological assessment, in general.
 
El estudio buscó conocer la percepción de los psicólogos chilenos acerca de las fortalezas y limitaciones de la versión chilena de la Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños (WISC-III). Se administró una encuesta anónima online a 160 psicólogos, de todo el país, aunque predominantemente de la IX región. Entre las principales fortalezas de la escala se destacan: (i) que entrega un perfil completo de habilidades cognitivas; y (ii) utiliza material atractivo y dinámico para los niños. Entre las limitaciones señalan: presencia de ítems desactualizados; y posibles sesgos en función de nivel socioeconómico y/o procedencia rural de los niños. Se encontraron relaciones estadísticamente significativas entre la acreditación en el uso de la escala y la completitud de los informes. Los resultados se discuten en torno a los desafíos de la formación en evaluación psicológica en Chile, la acreditación en el uso de test, y las buenas prácticas en evaluación psicológica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB